Ett par tusen sylvassa och glödande spjut mot röven.

SHL_Logotype_black

Hej alla glada resenärer… Nu blir det sommarläsning de luxe kan jag lova. Fick en kommentar postad i 5 frågor med Christian Sandberg för några dagar sedan. Denna ”kommentar” är faktiskt riktigt läsvärd och förtjänar givetvis att publiceras som ett eget inlägg så att alla Ni sköna SHL-kunder kan få ta del av skribentens funderingar.

Inlägget handlar om Elitserien (eller SHL som högsta serien numera heter) och om hur marknadsföring kring och hur själva ”produkten” ser ut alternativt bör se ut. Om detta finns det lika många åsikter som kunder, och detta är Marrans tankar och funderingar.

Just ja, jag misstänker att det är Marran som skrivit det Ni snart kommer att läsa. Men man kan aldrig vara säker… // PROZAC

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Alltså, ursäkta mig nu en aning, men jag måste bara skriva av mig en skvätt.

Ständigt, ständigt och åter ständigt så hörs ropen om att ”svensk elithockey är på väg att dö ut, publiken sviker, vad göra, vad göra?”. Jag minns fortfarande diskussioner och ”debatter” på ämnet så sent som i våras när siffrorna på sista raden skulle summeras. Endast två lag kunde presentera ett ökat publiksnitt, och det var i slutänden seriens två finallag – SAIK och Luleå.

Inför årets säsong så har jag därför väntat. Och väntat. Och väntat på att det ska ske en utomjordisk jävla explosion av hype inför årets säsong. För jag vill nämligen, tillsammans med alla andra hockeysupportrar, drunkna i en omfattande jävla informationsvåg av reklam och marknadsföring, jag vill matas med enorma paket av guider, komplett uppsnack och hausseri. Jag vill bli så söndermanglad med pre-season-material att när årets första nedsläpp är här så ska det kännas som att jag har ett par tusen sylvassa och glödande spjut mot röven och att abstinensen efter att äntligen få skjuta upp hockeyporr i blodådrorna igen lägger sig en smula.

Men jag väntar nog förgäves. För som det verkar så uteblir den där hypen även i år. Och vi kommer gå in i det sedvanliga ”lunket” och seriepremiären som vanligt, och allt kommer vara exakt som det alltid har varit. Vi kommer få se allt som vi redan har sett. Inget nytt. Inget spektakulärt. Allt kommer vara…gäsp…precis…zzz…som…zzz…det alltid…zzz…gäsp…zzz…har va…zzz…zzz…rit.

Så är det inte hög tid att sätta ner foten nu? Någon måste ju vakna och ta sitt ansvar. Det är faktiskt 2013 nu och det får fan i mig inte se ut som det gör. Det är nästan så man skäms, goddammit.

Jag har nog ägnat alldeles för mycket tid och tankeverksamhet åt att fundera ut var felet ligger och hur intresset för idrotten vi älskar ska få fotfäste igen. För visst håller du med om att något måste till för att skapa en hype kring intresset igen?

Det finns två problem som jag ser det. Inskränktheten i att inte anpassa förutsättningarna efter våra utövare samt hur produkten SHL kommunicerar med sina största kunder – åskådarna och supportrarna.

Det största av dessa två problem, som jag ser det, är att produkten SHL, innefattande alla i styrelsen och ägarna, genomsyrar en alltför mossig och gammeldags struktur och att detta sken smittar av sig till allt som har med svensk hockey att göra. Vår högsta serie har under så lång tid rullat på och varit funkis för så väldigt många att det aldrig funnits en specifik vilja att utveckla själva produkten vidare, och samtidigt som man låtit tiden gå och att allt fått vara som det alltid har varit, så har idrotten i sig utvecklats av egen kraft på sin sida.

Och det är här någonstans det har gått fel. Produkten och idrotten måste utvecklas i samma takt och riktning för att det ska bli bra.

För självaste idrotten ishockey, med dess tusentals utövare i Sverige, har faktiskt utvecklats något enormt under de senare säsongerna. Vi kan se det genom att spelet har blivit mycket mer intensivt, spelarna har blivit skickligare och det går i regel mycket snabbare nu (trots styrspel och bökande i sarghörn till förbannelse). Men som jag var inne på här ovan, samtidigt som idrotten utvecklas hela tiden så har förutsättningarna för att produkten SHL ska leverera samma professionella glans som sporten stagnerat någonstans på 80-talet. Vi måste främst se våra utövares skicklighet och anpassa förutsättningarna efter dem. För när dessa två komponenter får växa tillsammans så skapar vi också en starkare produkt.

Men hur gör vi då för att anpassa förutsättningarna till våra utövare? Jag tänker att vi som så många gånger förr blickar mot väst och apar efter våra förebilder, fast att vi denna gång, med noggrannhet, härmar efter rätt sorts detaljer och fokuserar på att ta efter det som kan ge vår produkt rätt skjuts i utvecklingen. För vem minns inte den extremt pinsamma förvandling som många av våra anrika klubbar stod för när man, istället för att utveckla spelet, ville öka souvenirförsäljningen och amerikaniserade Färjestad BK till Färjestad Wolves, Leksands IF till Leksand Stars och så vidare. För det är INTE i den änden vi ska börja.

Ser vi till världens främsta hockeyliga, NHL, så har man sen starten spelat på en mindre rink och NHL beslutade redan (redan och redan?) år 1998 att man skulle flytta ut målburen 30 cm från sargen samt göra målgården mindre. Det är femton år sen. Därefter följde ett par andra regeländringar ungefär sju år senare (inför säsongen 2005/2006) då man införde följande:

– Straffar i matcher som slöt oavgjort efter fem minuters förlängning, där varje lag sköt tre straffar var, och om det fortfarande var oavgjort en straff i taget.

– Mittzonen gjordes mindre med fyra fot (ca 1,2 m).

– Om ett lag slog pucken till icing fick de inte byta spelare.

– Linjemän fick chansen vifta bort icingpuckar om det var en misslyckad passning.

– En sedan länge ECHL-regel där spelarna som börjar slåss under de sista fem minuterna av en match kommer att ges ett Game misconduct-straff plus en match avstängning. Dessutom kommer spelarens coach att få 10.000 dollar i böter.

– Målvakternas utrustningar minskade i storlek med elva procent.

– Alla domare är utrustade med trådlösa mikrofoner så att de kan berätta om utvisningar via ett högtalarsystemet, liknande det system som finns för NFL-domare.

– Alla spelare som skjuter pucken direkt över plexiglaset från sin egen defensiva zon kommer att utvisas två minuter för Delay of game. Efter det olympiska uppehållet 2006, ändrades regeln så att pucken måste skjutas över plexiglaset innan den når över den defensiva blå linjen.

Och många av dessa regeländringar är också något som vi i Sverige anammat under tidens gång och som jag anser vara bra och helt i linje med utvecklingen, men jag nöjer mig inte så, det kan alltid bli bättre och det är här jag anser att vi har lösningen på hela problemet.

Ta till exempel debatten om touch icing, större anfallszoner och mindre rink. Det är tre komponenter som skulle göra hockeyn betydligt mer intressant och intensiv. Men det är också tre, inte alltför okomplicerade, komponenter att få rätsida på. Men just därför så kommer här tre väldigt simpla lösningar på problemet, direkt riktade till organisationen SHL, från mig, helt gratis:

1. Touch icing är för farligt, säger många experter, och ja, det säger man även i NHL, därav att man infört en s.k. ”hybridicing” (läs mer här: http://bloggar.expressen.se/snackamedleman/2013/06/04/hybrid-icing-kan-vara-nagot-aven-for-oss/). Varför inte införa detta även i Sverige?

2. Större anfallszoner anser jag inte bör var ett alltför stort ingrepp att genomföra. Vi lyckades ju flytta upp förlängda mållinjen ett par centimeter, hur svårt ska det då vara att flytta blålinjerna mot mittpunkten, för jag menar, vem går på hockey för att kika mittzonshockey?

3. Mindre rink då? Ja, det är väl den diskussion som är mest komplicerad att reda ut. Av dem ansvariga som jag varit i kontakt med så finns det i landet många arenor som idag har färdiga fästen för montering av mindre rink. Ett byte från stor rink till mindre kan alltså genomföras utan större komplikationer. Däremot så komplicerar det en aning när vi i större drag tänker hur det går med ungdomsverksamheten, ska vi då införa mindre rinkar i alla led? Det kanske kan komma att komplicera saker och ting, men oavsett så anser jag att vi bör ta vara på vår högsta liga och göra den så attraktiv som möjligt och att införa en mindre rink, bara i SHL, tror jag skulle öka intresset kring svensk hockey enormt.

SHL_trio

Det andra problemet som jag belyste i början av min text var just vad SHL vill kommunicera ut till sina absolut främsta kunder, nämligen oss supportrar. Och jag efterlyste dessutom en köttig jävla preview av kommande säsong, inte en ny ”Hockeybibel”, producerad och framtagen av Sportbladet. Jag vill få allt kastat i mitt ansikte. Jag vill inte leta informationen själv. Det ska bara tryckas in i mitt medvetande.

För är det något specifikt, förutom regeländringarna, som jag anser att vi ska efterapa Nordamerika och NHL så är det just det här med atmosfären. Inramningen, dramaturgin, uppsnacket, känslorna, historierna, experterna, allt är verkligen så väldigt väldigt professionellt producerat overthere, och jag vill inget annat än att vi i Sverige också ska lyckas skapa en sådan atmosfär över SHL, men utan att det ska kännas alltför pajjigt och att det ska falla platt, för det gäller att göra det med finess och göra det till vårt egna.

Och jag kan heller inte låta bli att undra, varför gör vi inget åt att skapa en hype offseason? Varför har inte vi en hemsida som är så heltäckande och kompakt som NHL.com? Varför läggs det inga pengar på att marknadsföra SHL, själva säsongen, bygga upp förväntningar, TV-sändningar, uppsnack, bryta ner lag för lag, spelare för spelare, förväntningar, haussa upp produkten, testa nya grepp, göra det attraktivt och populärt, locka till sig publiken, skapa intressen?

Vill jag att det ska bli en kommersiell cirkus där stora företag och varumärken profiterar på en av Sveriges mest populära idrotter? Självklart inte. Och jag har full förståelse för om mitt resonemang kan låta tvetydigt, för visst är det så att samtidigt som vi supportrar och fans av idrotten vill att produkten ska bli mer intressant så är vi å andra sidan inte alltid pigga på förändringar som innebär att klubben i våra hjärtan förvandlas till jippon. För i slutänden har det ju faktiskt med passion, tradition och kärlek till klubben att göra. Och här är vi faktiskt väldigt känsliga och kräsna.

Nej, jag säger inte att jag vill kommersialisera hela produkten likt det vi har sett prov på i NHL för att skapa den typen av atmosfär som blivit där (där åskådare utan att bry sig särskilt mycket går och köper korv när det är power play), nej, det jag vill se är att vi ser på NHL som föredöme vad gäller utveckling av produkten, ligan, med regeltolkningar, seriesystem, poängsystem, alla kringsegment såsom tv-produktion, bevakning, hemsida och så vidare och gör det till vårt eget men att vi gör det bra, inte halvdant.

– – –

Vilka förväntningar har ni andra på preseason? Vad vill du mötas av när du gör entre på Hovet inför en hemmamatch eller säsongspremiär? Vad vill du se, vad vill du uppleva, vad måste adderas för att göra hockeyupplevelsen ännu mer total? För visst känns det som att det är någon krydda som saknas för att det ska bli ännu mer genuint och trevligt.

För mig handlar det ändå i slutänden om att se en riktigt bra, fartfylld, intensiv hockey med en bra och kompakt inramning, helt utan segment som tar sig egna utflykter. För det är ständigt dessa utflykter utan baktanke som sänker helhetsintrycket. Men görs dessa utflykter och sidospår med finess, och att de görs bra utan att kännas pajjiga, ja då är det välkommet.

Det jag vill ha sagt, vi ska inte tro att vi är NHL, vi ska inte tro att vi kan vara som NHL, för vi är inte NHL. Men däremot så anser jag att vi tillsammans kan skapa en bättre produkt än vad vi har idag, med allt vad det innebär. Och det behöver inte heller vara särskilt ansträngande. Det handlar bara om att ta steget och testa något nytt. Det är år 2013 nu. Det börjar bli dags.

656327052001_2483204130001_thumb-640.jpg

Annonser

4 Responses to Ett par tusen sylvassa och glödande spjut mot röven.

  1. Bobo skriver:

    What he said!

  2. Marran skriver:

    Exakt, det var jag, Marran som skrev. Preach!

  3. James skriver:

    Tor inte på mindre rinkar. Har fortfarande aldrig sett roligare hockey på mindre rink än på stor. Bättre hockeyspelare, visst. Men inte roligare hockey.

  4. Marran skriver:

    Jag tror inte på mindre rinkar när jag upplevt en säsong med det och insett att det inte funkar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: