Hur man nackar en höna från Örnsköldsvik…

Stefan Johansson jublar efter att ha dundrat in 6 – 1. FOTO: Magnus Neck

Ja, rubriken beskriver AIK:s andra träningsmatch säsongen 12/13 på ett fullt rättvist sätt. Förvisso så rivstartade MODO matchen genom att ta ledningen efter bara 1:43 i den första perioden men sedan var det AIK för hela slanten och lite till. True fact !!!

Eftersom jag är trött så blir det ingen utförligare matchrapport, istället så hänvisar jag Er gladeligen till Marie Hallman som knåpat ihop en bra redogörelse för vad som hände i Pinnbackshallen. Klicka HÄR typ.

Sedan bör Ni även kolla in AIK-Sara, Black Indeed, Black Boris och Magnus Neck. Där hittar Ni ännu mera om krossen av MODO. Just ja, Ni får inte heller missa Betraktelser… av en kolsäck.

Lite kan jag bjuda på i alla fall… AIK:s laguppställning till exempel, lite matchstatistik och några korta reflektioner.

*** 1:a FORMATION ***
#86 Oscar Ahlström – #47 Esa Pirnes – #68 Victor Ahlström
#6 Dick Tärnström – #90 Christopher Aspeqvist

*** 2:a FORMATION ***
#72 Edgar Klavins – #21 Christian Sandberg – #55 Björn Melin
#27 Daniel Josefsson – #3 Filip Windlert

*** 3:dje FORMATION ***
#12 Fredrik Hynning – #45 Oscar Steen – #84 Patric Blomdahl
#28 Andreas Frisk – #16 Tobias Viklund

*** 4:de FORMATION ***
#19 Christoffer Gozzi – #24 Mattias Janmark – #4 Dennis Nordström
#37 Stefan Johansson – #23 Jonas Liwing

*** MÅLVAKTER ***
#31 Daniel Larsson
#29 Alexander Hamberg (reserv)

Som Ni ser så har jag strukit BIG DICK Tärnström. Lustigt nog så fanns han med i den laguppställning som presenterades, men när pucken väl släpptes så befann sig Dick Tärnström på läktaren. Tydligen så var det lite ”krångel” med en fot…

Målen, vilka som assisterade och skottstatistiken följer nedan…

PERIOD 1
01:43 / 0-1 Morten Madsen, ass: Janos Hari & Richard Stehlik
05:00 / 1-1 Christian Sandberg, ass: Edgar Klavins
05:45 / 2-1 Daniel Josefsson, ass: Andreas Frisk & Patric Blomdahl
Skott: 18 – 4 till AIK

PERIOD 2
00:42 / 3-1 Esa Pirnes, ass: Victor Ahlström & Oscar Ahlström
19:07 / 4-1 Victor Ahlström, ass: Esa Pirnes & Tobias Viklund
Skott: 11 – 9 till AIK

PERIOD 3
01:26 / 5-1 Tobias Viklund, utan assist…
17:06 / 6-1 Stefan Johansson, ass: Jonas Liwing & Fredrik Hynning
Skott: 7 – 7 till AIK, givetvis !!!

Avslutningsvis, några korta reflektioner i punktform… 🙂

  • Ja, det var en svartgul avrättning av MODO som vi fick beskåda i Pinnbackshallen. Nu var det förvisso bara en träningsmatch, men det var mycket vackert ändå.
  • Matchens mål gjordes av Tobias Viklund. Tobias tog pucken i egen zon och skrinnade iväg på högerkanten med en sådan fart att man bara satt och väntade på en ljudbang i ladan. Istället för ljudbang så blev det skönt nätrassel och 5 – 1 till AIK.
  • Sedan var inte 6 – 1 målet direkt sämre heller. Stefan Johansson drog på ett slagskott som fick nätmaskorna i målet att ta skada.
  • Juniorkedjan med Christoffer Gozzi, Mattias Janmark och Dennis Nordström var riktigt vassa, de bjöd på energifyllt spel och de tre borde ges chansen att få spela tillsammans igen i vinter. Ofta !!!
  • Dennis Nordström ja, Joakim Nordströms yngre bror blixtinkallades till matchen och tog chansen på bästa tänkbara sätt.
  • Oscar Steen var förvånansvärt osynlig ikväll…
  • Under avdelningen väldigt övrigt så kan jag meddela att Rosa Helikopter med Peaches INTE spelades ikväll. Jag var rädd för att den ”låten” skulle spelas under något spelavbrott, men icke. Stort tack till arrangörerna för att Ni lät mina trasiga öron slippa sörjan.
  • Esa Pirnes… alltså. Jag var tveksam till den värvningen, men ikväll så visade han ännu en gång att karriären är långt ifrån över. Tror att han kan bli vinterns stora utropstecken om han fortsätter så här och OM han får vara skadefri.
  • Om Ni inte orkat räkna ihop skotten så gör jag det nu åt Er, det blev 36 – 20 i skott till AIK. Total överlägsenhet !!!
  • Daniel Larsson gjorde en godkänd insats i målet. Nu hade inte Danne så värst mycket att göra men några vassa räddningar bjöd vår nya målvakt på i alla fall.
  • MODO:s spelare lyckades aldrig hitta ut ur spelarbussen, kanske hittar de ut lagom till Kvalserien i vår.

Ja, det var väl allt för denna gång. Ber om ursäkt för att det inte blev ett så mastigt inlägg som jag hade hoppats på. En uppdaterad poängliga kommer jag i alla fall att försöka lägga upp under veckan… så stay tuned. Avslutar med en risig bild som jag tog med mobilen på matchen. FORZA AIK !!!

4 Responses to Hur man nackar en höna från Örnsköldsvik…

  1. Marran skriver:

    Esa Pirnes tillsammans med Ahlströmmarna kommer bli en mycket intressant kedja, de, och särskilt Esa, visade prov på fin finess igår. Lite kul också att han satte ett direktskott från den position han tränade direktskott på under uppvärmningen.

    Jag skulle också plocka fram Björn Melin som jag tyckte såg väldigt spelsugen ut. Inga större utflykter eller så, men ändå pigg. Och då ska tilläggas att jag har ändå varit skeptisk mot det flesta av värvningarna inför i år, men igår i Märsta så svepte ett lugn in över mig. Det här kommer bli riktigt bra.

    Enda frågan jag ställer är om Danne Josefsson kommer hålla..? Där känner jag mig inte lika övertygad. Men jag kan ha fel.

    • PROZAC skriver:

      Marran – Det där lugnet som Du pratar om kände jag komma svepande när jag träffade Perra. Tror inte att Anders Gozzi kunde hitta en bättre ersättare till Roger Melin, fattar inte varför han snokade efter apan Waltin för ö.h.t. ?!?!

      Sedan när vi pratar spelare så tycker jag mig se att Anders Gozzi lyckats igen… värvar spelare som andra ratar men som blir stjärnor i AIK. Jag tror att vi går mot en riktigt härlig å intressant säsong.

  2. Joni skriver:

    Rosa Helikopter e ju fan en klassiker 🙂

Kommentera

