Så göra vi, när vi krossar ett rekord…

Det började ju så fantastiskt bra, och det såg ut att bli ännu en seger för AIK. Istället så slutade onsdagskvällen med en bitter förlust och ett plågsamt AIK-rekord. Tänker inte skriva så mycket om själva matchen utan mer om rekordet. I och med att matchen inte avgjordes förrän efter 110 minuter och 49 minuter så slog man tidigare AIK-rekord när det gäller ”matcher som aldrig vill ta slut”.

Pinsamt nog så har jag faktiskt ingen koll på hur långt det tidigare AIK-rekordet var på, vilken match det handlade om eller när den spelades. En som vet är Stefan Mellerborg och jag ska givetvis ta reda på detta. Det vi kan konstatera dock är…

  • Att matchen mot Rip-Off AIK placerar sig på en fin tredjeplats om man ser till matcher som spelats i Elitserien.
  • Att matchen mot Rip-Off AIK placerar sig på en åttondeplats om man ser till matcher som spelats av lag från Elitserien ner till och med Division 2.
  • Att publiken på Hovet malde på till the bitter end. Visst var det vissa som gick hem, men stämningen var fortsatt högljudd hela tiden.
  • Att det fattades några perioder för AIK att slå rekordet som Kölner Haie och Adler Mannheim satte i det tyska slutspelet säsongen 2007/2008. Den matchen avgjordes i NIONDE perioden efter 168 minuter och 16 sekunder !!!
  • Att NHL alltid skall vara värst. 1936 spelade Detroit Red Wings mot Boston Bruins i en match som varade hela 176 minuter.
  • Att det svenska rekordet innehas av IF Troja/Ljungby och Bofors IK (numera BIK Karlskoga). Den 20:e mars 2002 spelade de båda lagen i Play Off till Kvalserien. Den matchen varade i hela 140 minuter och 41 sekunder.
  • Att kioskerna på Hovet inte dimensionerat för förlängning. Det var OMÖJLIGT att få tag på en korv med bröd, hamburgare eller annat ätbart. Detta är givetvis inget annat än underkänt.
  • Att Hovets Hörna stängde medan baren uppe på VIP-hyllan serverade öl som om ingenting hade hänt. Det är skillnad på folk och folk. Nu drack jag ingen öl ändå efter första periodpausen, men jag tycker ändå att barer och kiosker skall vara förberedda på att matchen kan pågå till klockan 03:00 om det är slutspel.

Ja ja, nu hoppas jag på att söndagens match varar i MINST tio perioder. Vi är ändå AIK och allt annat än en förstaplats i rekordlistan är oacceptabel. Tills dess kan Ni klicka HÄR om Ni vill grotta ner Er i mer statistik över de längsta matcherna inom svensk ishockey.

F*ck John Blund, FORZA AIK !!!

6 Responses to Så göra vi, när vi krossar ett rekord…

  1. Brynäsredaktionen skriver:

    Jag är först i vanlig ordning…det tidigare rekordet är från den avgörande semifinalen 1978 mot oss. Resultatet är mindre viktigt.

    Att ni gnagare aldrig mäktar med att göra något själva… 🙂

    • PROZAC skriver:

      Brynäsred – Okej, Du är duktigast och kan allt Ståhlis. Ro hit med alla fakta nu… 🙂

      • Brynäsredaktionen skriver:

        Matchen tog slut i 89:e minuten. Datumet var 24 mars 1978. Lagen som möttes var Brynäs-AIK. Resultatet är än idag oviktigt.

        Måste jag förklara ALLT för Dig? 😉

        Å vore jag Dig så skulle jag ligga duktigt låg angående vem som tror sig vara Herr Allvetare… 😉

  2. Robin skriver:

    Yes you bet! Som erkänd bondegnagare så har jag sett fram emot morgondagen (söndag) länge! Jag hatar Skellefteå… Jag hatar Möller och Lindström… Jag hatar…bönderna! Och jag ser fram emot Mjällby- och Byske-kross.

    För övrigt Brynäsred: AIK vann med 8-0 i tredje och avgörande i semi -78, efter den näst längsta AIK-matchen i sudden death innan (jag kan ha fel, rätta mig i så fall) ångestmatchen på Hovet i onsdags. Wille Löfqvist stod i Brynäs mål och AIK hade ett grymt lag på gång som tillslut skulle ta SM-guld -82 och -84 (borde ha tagit det redan -78 och -81 iofs). Om jag har fel i fakta så ber jag om ursäkt…. 😉

    • Robin skriver:

      AIK vann alltså match 2 i den matchserien (1978) på Hovet efter den näst längsta sudden death i vår historia. Jag skrev fel. Jag är inte helt säker pdock å någonting men eftersom jag inte har några historieböcker med mig så chansar jag! 😉 Vem som satte 3-2 i match 2 i så fall? Ingen aning, Holmgren kanske? Check it upp…

Kommentera

