How to swing it in Vallentuna…

Vallentuna Ishall fick känslorna att svalla, eller så var det C38:s bleka röv.

Det kom ett mail…

Hej Johan!

Nu får du skärpa dej! Börjar bli långt mellan uppdateringarna på bloggen. Man saknar dina klockrena analyser. Borde finnas massor av skriva om nu ju! Du får försöka slita dej lite från de där tågen! Ha det!

// Jonas ”lokföraren”

Well, Jonas har så rätt.

Det har börjat bli långt mellan uppdateringarna, och japp… det finns massor att skriva om. Robert Roséns överlägsenhet, Roger Melins exit, AIK-spelare som förlängt sina kontrakt, Viktor Fasth som är på väg mot NHL, AIK damernas marscherande mot SM-GULD, J20-lagets framgångar och en massa annat skoj.

Som Ni kan se på bilden så var AIK:s supermålis Minatsu Murase lysande.

Vi kan ju börja med det som är roligast, och det är givetvis damernas framgångar. Undertecknad var på plats med min personliga assistent (han på bilden i början av inlägget) i Vallentuna igår söndag och såg AIK:s överkörning av Ormsta HC. Matchen slutade 7 – 0 till AIK och hade det inte varit för Ormsta HC:s duktiga målvakt Lovisa Selander (hennes morsa korrigerade oss när vi felaktigt kallade henne för Lisa) så hade det blivit tvåsiffrigt.

Man kan säga vad man vill om damsektionen men den är så långt bort från det kommersialiserade spektaklet som utspelar sig på Hovet och i alla andra Elitseriearenor. Här finns ingen spelare som gör 50.000 i månaden, här finns inga slipsnissar som ska göra ett evenemang dedikerat sponsorer utav matchen. Nej, här finns bara det genuina.

Det som idrotten BORDE vara.

Nåväl…

Kanske var det därför det var så härligt att sitta på träläktaren i Vallentuna ishall och se Michelle Löwenhielm fullständigt dominera Ormsta HC. 2 mål och 4 passningar… 6 poäng i en match.

Sug på den Robert Rosén

Andra spelare som bör nämnas från matchen är Gizela Blom med sina två mål, Fanny Rask som också gjorde två mål, Linnéa Bäckman som alltid är grym på backen och så givetvis Minatsu Murase som höll nollan. Vill Ni läsa mer om matchen kan Ni klicka HÄR.

Just ja… Måste ju publicera följande kommentar från Christian Billing.

Hej!

Idag avancerade AIK Damjunior till finalen mot Linköping! Det är en serie där laget bäst av tre matcher vinner! Det är nästa helg runt 10 mars. Vore jätteroligt om du kunde se hemmamatchen! :)

Tack för en grym blogg!

Självklart så ska vi som kan försöka stötta damjuniorerna.

#10 Joakim Thelin – hade show mot MODO Hockey, Jocke gjorde 4 mål...

Anyway… Om vi ska fortsätta med lite annat som är skoj.

Var och såg AIK J20:s eller man kanske ska säga Joakim Thelins show mot MODO Hockey i lördags. Joakim Thelin dundrade in 4 baljor i matchen och AIK vann med hela 9 – 5 i en match som var riktigt sevärd. Roligast var nog ändå att Arvid Skogh fick sätta en balja, vet ju själv hur anonym tillvaron kan vara när man spelar i försvaret. Aldrig fel att synas i målprotokollet då och då.

Roger Melin – sympatisk tränare med glimten i ögat som nu lämnar AIK.

Och så var det det här med Roger Melins exit. Man kan säga vad man vill om hur nyheten läckte ut, man kan även ha åsikter om den mediala cirkusen som rådde under några dagar kring denna nyhet. Jag vill istället lyfta Roger Melins öppna brev som publicerades på AIK:s hemsida efter några dagar. Där skriver Roger att Beslutet att lämna klubben har inte med någon schism att göra. Well, frågan är om det verkligen är hela sanningen ? Jag tror att Roger Melin helt enkelt är alldeles för mycket gentleman för att slänga upp alla korten på bordet.

Min magkänsla säger mig att det är saker som inte kommit fram i det öppna brevet. Och ofta brukar min magkänsla visa sig stämma.

Vi lär nog aldrig få veta hela sanningen till varför det blev som det blev. Kanske kommer sanningen fram i ett senare skede. En sak är i alla fall sanning och det är att fyra år är lång tid i en förening. I alla fall i en tid då majoriteten av aktörerna byter klubb som en annan byter kalsonger. Roger Melin har gjort fyra makalösa år i AIK och det kan ingen någonsin ta ifrån honom. Och för dessa fyra år i AIK är jag och många med mig Roger Melin evigt tacksamma.

I brevet så skriver Roger Melin om stolthet… Jag känner mig oerhört stolt att få tillhöra AIK. och Det gör mig också stolt att vi den här säsongen har sett flera juniorer göra sin debut i A-lags-tröjan. Själv så känner jag mig STOLT över att få ha sett Roger Melin nere i båset, känner mig STOLT över att få vara supporter till ett AIK som Roger Melin förvandlat från Allsvensk slagpåse till Bäst I Stan.

Ja, jag kan göra listan lång.

Jag har ifrågasatt Roger Melin några gånger under dessa fyra år, men nu sitter vi med facit på hand. Roger Melin har varit och ÄR en tränare som vi kommer att sakna. Jag har svårt att se en fullgod ersättare.

Men som sagt, jag brukar ju ha fel…

Hur som helst så kommer jag att skriva mer om Roger Melin efter att säsongen är färdigspelad och AIK firar SM-SILVER.

Ja, Ni fattar… 😉

FORZA AIK !!!

11 Responses to How to swing it in Vallentuna…

  1. Back door lover skriver:

    Underbart med härliga bilden på Clabbes bakdel, love it!!!

    • PROZAC skriver:

      Backdoor lover – Jag är övertygad om att bloggen ENBART skulle kunna leva på att vi åkte runt och tog bilder på Klabbes röv framför alla möjliga och omöjliga ishockeyarenor. Eeeeh, islador.

  2. Mattias skriver:

    Vi siktar på guld så klart.Älska AIK hockey.

  3. Back door lover skriver:

    Låter riktigt bra med en Clabbe ass blogg, med dagliga bilduppdateringar….Mums…

  4. BankOnPlank skriver:

    Sammanfattning av igår.

    djyrgyyyyyyyyyyrn åker ur i ååååååååååååååååååår!!!!:D:D:D:D

    ZZZZZZZZZZzzzzz hata luleå ZzzzzzZZZZzzzz fan.. ZZZzzzz sovsäck

    • PROZAC skriver:

      BankOnPlank – Ha ha… Vad har Du druckit den här gången ?

      Underbart med skit-dif i Kvalserien. Nu får man bara hoppas på att de rasar ur Elitserien.

      • BankOnPlank skriver:

        Hälften av det jag måste dricka för att stå ut med sju stycken 0-0 matcher i rad. Nästa gång du ser mig kommer jag ha en sovsäck och en bok under armen. Luleå är hockeyvärldens svar på två burkar valium och en platta dansk starköl.

        Mycket vackert. dififab har antagligen insett att dom nu är bajen och beter sig därför därefter.
        Ut med skansen if och in med…Bofors har alltid varit mitt favoritföretag. Så in med Bofors.

  5. […] Christian Billings (tränare) uppmaning, läs DETTA INLÄGG. […]

Kommentera

