Vackert och värdigt…

Stilrena Wall Of Honour-flaggor, som hissades till Roger och Davids ära.

Det var ett tag sedan jag bloggade… på riktigt. Det har ju varit väldigt mycket tävling på bloggen den senaste tiden, men nu är tävlingen över och därmed kan bloggen återgå till normala rutiner.

Det vill säga att jag postar en massa inlägg där jag sågar, gnäller och sprider min bitterhet åt höger och vänster. För det är tydligen det jag gör enligt vissa experter och blogganalytiker. Well, här kommer ett positivt inlägg som Ni så kallade experter kan sätta er och rotera på.

Jag tänkte nämligen backa bandet en aning. Backa tillbaka till den 31:a januari 2012 då AIK mötte Växjö Lakers, och den kvällen då vi fick äran att hylla Roger Andersson och KUNG David Engblom.

Som Ni kunde läsa i DETTA INLÄGG så kallade jag AIK:s Wall Of Honour för ett skämt och en hyllningsform inköpt på Lidl. Jag hade fel, fel, FEL. Hyllningsformen Wall Of Honour är mer än okej. Nu anser jag dock fortfarande att nummer 15, 27 och 33 skall pensioneras till David Engbloms ära, men för en stor AIK-hjälte som Roger Andersson är denna hyllningsform optimal. Våran evige materialförvaltare har ju liksom inget nummer som man kan skicka upp i taket.

Nåväl, om jag ska skriva några rader om själva ceremonin så måste jag säga att det var en vacker och väldigt värdig sådan. Det var nära att jag började gråta när man fick se bilderna på storbildskärmen och även när Linkan höll sitt tal. Ja, när flaggorna hissades mot taket så kändes det verkligen i AIK-hjärtat. Som sagt, vackert och värdigt.

Men som sagt, Wall Of Honour i all ära.

Jag kommer ändå att ha det som mitt livsprojekt att David Engblom får ett nummer pensionerat till sin ära.

En annan grej som jag kom att tänka på är att AIK borde inrätta en Wall Of Shame ceremoni. Fatta känslan när man hissar en upp och nedvänd flagga på Hjallis Harkimo, Matti Virmanen, Bengt Ilveby och alla andra klåpare som skadat AIK under åren som gått. Kanske kan man även få upp en och annan spelare i den kategorin också. Thomas Sjögren, David Printz, Gustaf Wesslau… ja, det finns hur många spelare som helst som borde få en plats i skamvrån.

Se där, ett helt GRATIS förslag som jag bjuder på.

AIK-spelarna fick jubla i mörkblått och guld efter straffvinsten mot Växjö.

En annan trevlig sak från kvällen då AIK spelade mot Växjö Lakers var AIK:s vackra tredjeställ. Hyllningsdagen till ära så spelade AIK i ett matchställ som gick i färgerna mörkblått och guld. Jag hade förväntat mig att man skulle hitta på en helt ny retro-design eller någonting åt det hllet, men ibland så är keep it simple det allra bästa. Vi har redan Sveriges vackraste tröjor och att bara ändra färgerna en aning var ett väldigt lyckat grepp. Jag hoppas verkligen att vi får se tröjorna igen innan säsongen är över. Grymt vackra, bra jobbat AIK !!!

När jag ändå är inne på matchtröjor…

En väldigt speciell AIK-matchtröja som har sin egen hjärtkrossande story.

Jag var och rotade lite i min egen samling matchtröjor ikväll. Har fotograferat några av dessa och lagt upp på sidan med matchtröjor. Har Du en eller flera matchtröjor och en bra digitalkamera så får Du mer än gärna ta några bilder och maila in dem till mig. Jag har tjatat om detta förut men gör det ännu en gång eftersom det vore kul att kunna få ihop en så komplett historisk samling som möjligt.

Avslutningsvis så vill jag lyfta fyra av AIK:s damer, nämligen Lisa Johansson, Linnéa Bäckman, Michelle Löwenhielm och Gizela Blom. Denna svartgula kvartett har blivit uttagna till damkronorna som spelar 4-nationsturnering i Oskarshamn i helgen.

Lycka till i den gulblåa tröjan tjejer !

Ja, ja… jag vet att vi har grabbar på landslagsuppdrag också. Men Robert Rosén får nog med mediautrymme. Vinner han poängligan i Elitserien så lovar jag att skriva ihop något extra vackert om honom.

FORZA AIK !!!

7 Responses to Vackert och värdigt…

  1. Kiruna skriver:

    Wall of shame! Fan ta mig den bästa iden på länge…upp med dem bara till allmänt bespottande! Det optimala är ju dessutom kombinera detta med klassisk puckkastning…

    • PROZAC skriver:

      Kiruna – Ja, ha ha… Fatta vad puckar AIK skulle kunna sälja för typ 20 :- styck. Den som träffar David Printz vinner ett fint pris från AIK. 🙂

  2. MN skriver:

    När jag såg AIK i sina mörkblå dräkter så trodde jag först att det var Färjestad som spelade i några retrotröjor. Tröjorna var nämligen lila i min illa inställda TV. Men när jag märkte att ingen i laget hade gnällt på domarna eller försökt hugga av underarmarna på motståndarna på minst 45 sekunder, så förstod jag att det inte var FBK.
    Förrresten en helt annan fråga (VM i off-topic) när jag sitter på ett tåg mellan Jättendal och Gnarp. Varför tutar tåg?

    • PROZAC skriver:

      MN – Just på den sträckan av Ostkustbanan så finns det ett antal obevakade vägövergångar. Med obevakade menas att det inte finns några bommar som går ner och blockerar överfart. Vid dessa övergångar signalerar lokföraren ”Tåg kommer” med tyfonen för att uppmärksamma bilisten att det inte är läge att ha bilen på spåret de närmsta 30 sekunderna…

      Sedan KAN det även vara folk som går i spåret eller kanske en älg som lokföraren tutar på. Kommer ihåg en grej från 2000 då vi kom susande mellan Rättvik och Mora. Det var mitt i vintern och precis där järnvägen slingrar som mest strax efter Vikarbyn så var någon skön lirare uppe med skidor på banvallen. Hade inte föraren tutat och snubben kastat sig åt sidan så hade han blivit mos.

      Således, det finns flera orsaker till att tåg tutar. 🙂

  3. MN skriver:

    Tack för svaret. Antog att det hade med det att göra, men samtidigt så tänkte jag såsom så, att när tåget brakar fram i 200 km/h, så måste den tuta så långt i förväg för att man ska hinna reagera, så att signalen kanske inte hörs för de nödställda in spe. Lite moment 22 över det hela.

    • PROZAC skriver:

      MN – Stämmer att man tutar långt innan själva vägövergången. Det sitter ”Här skall man tuta tavlor” längs med spåren som talar om när man ska använda tyfonen. Och jo, man hör tågets tyfon från relativt långt håll om man bara stänger av bilstereon som pumpar progressive trance på hög volym. Skulle fler bilförare bara dra ner musiken och hissa ner rutan och lyssna kanske ett och annat liv sparas.

      Faktum är att när tyfonen fryser (händer ibland vintertid) och den inte kan användas så får tåget endast framföras i 30 km/h. Mycket på grund av säkerheten vid övergångar. Det kan tyckas löjligt i storstadstregioner där det finns broar över och tunnlar under spåren, men regler är regler. 🙂

  4. MN skriver:

    Tänk vad mycket nytt man får lära sig på en hockeyblogg. Till och med från en som håller på prototypen :-).

Kommentera

