En kväll där våldet segrade…

Derbyts stora vinnare var Polisen som hade uppvisning i batonghantering.

Jag har fått lära mig att man inte ska skriva i affekt. Jag har fått lära mig att jag borde tänka mig för två gånger innan jag sätter mig ner och skriver. Folk säger åt mig att det jag skriver kan skada AIK.

Well, det har gått några dagar sedan derbyt.

Derbyt som AIK vann mot skit-dif.

4 – 3 efter förlängning.

Salmonsson avgjorde visst i förlängningen.

Hurra, vad glaaaaaad jag är.

Jubel, jubel…

Typ.

Nej, riktigt så är det inte. Det här är första gången som jag inte känner någon speciell glädje efter en derbyseger. Alla som var på plats och INTE satt inne i någon VIP-restaurang såg med egna ögon hur den svenska polismakten begick det värsta övergreppet någonsin på oskyldiga supportrar i såväl AIK-klack som dif-klack. Själv så satt jag tryggt på sittplats (A8) och kunde följa polisens övergrepp från bästa plats. Med andra ord så var det ingen gris (förlåt, konstapel) som vevade med sin upp och nervända batong mot min skalle, men jag mådde ändå DIREKT ILLA och blev vansinnigt upprörd av det jag såg.

Ni har kunnat läsa flera skildringar på nätet så jag behöver inte skriva om allt det som jag såg och upplevde.

Men jag vill ändå rekommendera alla att läsa Maries inlägg om ni inte redan gjort det. Ni borde även läsa När glädjen försvann av John Lund. Sedan kan man även gå in på en välkänd kategori C sida (som jag inte får länka till) och läsa vad de skriver. Ja, jag rekommenderar er att ÄVEN gå in på Järnkaminernas Forum.

De enda som inte verkar ha förstått vidden av vad som hänt är AIK:s ledning, exklusive Anders Gozzi som gick ut i media och ifrågasatte Polisen våldsamma agerande.

All CRED till Dig Anders Gozzi för att Du har balls nog att ifrågasätta.

Eftersom jag fått lära mig att kritik skall skötas internt så mailade jag till AIK, till flera adressater. Tror Ni att jag fick något svar ? Nej, inte en bokstav. Istället fick jag som alla andra ta del av ett klargörande från AIK som måste vara något av det sämsta jag läst.

Därför detta inlägg, för det kommer att ge svar.

Jag vet inte vem inom AIK som skrivit ihop detta s.k. klargörande men jag tycker det är fullkomligt smaklöst att skriva om vad skadegörelsen kostar vid ett derby när en ung tjej fått knät sönderslaget av en gr… polis i uniform med för mycket testosteron i kroppen. Sedan när blev pengarna viktigare än publikens hälsa och just det… SÄKERHET ?!

Hela klargörandet andas att det är vi supportrar själva som har orsakat denna situation och att man får räkna med detta för att AIK inte ska tappa ytterliggare intäkter.

Jag var en av dem som gick ut efter 5 minuter in i andra perioden, jag satt ändå på långsidan och slapp bli misshandlad av polisen. Det var inte bara jag som gick ut i protest. Det är nog nu… Som supporter blir man ofta stämplad som huligan bara för att man håller på AIK eller skit-dif. Och nåde Dig som står i klacken, Du är redan dömd på förhand.

Supportrarna är ryggraden i klubben och som skapar en produkt att sälja, men det är supportrarna som ändå blir behandlade som…

S-K-I-T.

Det AIK borde fundera över (exklusive Anders Gozzi) är hur mycket pengar man kommer att tappa när supportrarna till slut väljer att se derbymatcherna på en sportbar där man INTE riskerar att bli trakasserad, gripen eller sönderslagen av en polis.

Det är även vackert att man i klargörandet från AIK skriver att man fått in mail från supportrar om övergrepp från polisen och att man naturligtvis fördömer detta OM UPPGIFTERNA STÄMMER. Alltså, var det bara Anders Gozzi som var närvarande i Globen i torsdags ?

Jag är besviken på vissa delar av AIK-familjen, väldigt besviken.

Nej AIK, tänk om… tänk RÄTT !!!

Men jag kommer gå på tisdag, heja på grabbarna nere på isen när AIK tar och krossar Växjö Lakers. Spelarna gjorde vad de skulle mot skit-dif i torsdags och de förtjänar all fortsatt kärlek och support. Jag hoppas att alla som kan kommer till Hovet även om en del supportrar sagt att de inte tänker gå på fler matcher i år. Grabbarna på isen ska inte behöva lida för vad ett gäng terrorister i uniform ställt till med.

Avslutningsvis…

En hälsning till de spelare i AIK:s damlag som har sina pojkvänner i skit-dif J20. Erat val av pojkvänner är i allra högsta grad Eran huvudvärk, men twittra ALDRIG ut ett #hejaDif så länge Ni har förmånen att dra på Er AIK-tröjan. Det visar på en total icke-respekt för Sveriges vackraste klubbmärke…

…må Isidor Behrens sluta rotera i sin grav.

Förhoppningsvis så finns det ledare inom AIK:s damsektion som ser över rekryteringsprocessen så att det i framtiden enbart är spelare med hjärtat på rätt ställe som får äran att bära AIK:s färger. Kanske lyckas Ni då också behålla de få supportrar som Ni har/hade.

Jesper Zerman – Din uppdatering av matchtröjor kommer.

16 Responses to En kväll där våldet segrade…

  1. Marie skriver:

    Tack Johan! Kärleken till mitt hockeylag är fortfarande intakt även om jag inte kunde glädjas åt segern och åt Salles två mål – som han var så värd att göra – men det AIK har lyckats med nu, det är för mycket.

    AIK har haft över ett dygn på sig att läsa alla mail som kommit in till klubben där vanliga supportrar har skrivit om övergrepp, övervåld på allt och alla och ändå väljet AIK att gå ut med sitt ”förtydligande”.

    Vi ses på tisdag och dokumenterar ALLT som polisen gör och framförallt så hejar vi fram vårt lag, med Anders Gozzi i spetsen.

    • PROZAC skriver:

      Marie – Vi har inga poliser på A24. Du vet, vi sitter ju med sponsorer och annat viktigt folk så där kan Smiths Bil få sitta i gången om de känner för det.

  2. Keegan skriver:

    Mycket bra inlägg Prozac, jag vet att vi är många som håller med dig! Vi lever för vårt lag, och det är därför man blir så upprörd när saker som hänt efter detbyt sker! Man kan diskutera händelserna på Globen, men det största är AIK hockeys beteende efter matchen, skulle tro att de kommer skylla på ”organisation inte har satt sig, vi är fortfarande nya i elitserien”. Nu när det gått rätt bra sista året, då skiter man i de riktiga fansen, nu är det mera intresant med sponsor middagar mm. Vad gäller tjejerna i damlaget som twittrar, så tar jag det ett steg längre, om man är ihop med en spelare i Dif, så är man inte av det rätta virket, oavsett twitter eller inte.

    Over and out!!!

    • PROZAC skriver:

      Keegan – Tack mannen. Ja, det är otroligt många som har retat upp sig på AIK:s klargörande efter det övertramp som polismakten gjorde sig skyldig till. De stackars gårdarna är än mer uppretade för där har INGEN från dif hockey uttalat sig över huvud taget. Både AIK och dif som föreningar kommer att förlora på det här i längden. Vad är nästa grej, polisen fyller Globen med tårgas för att de har spottat 20 st kategori C som de måste få ut ?

      Nej, den här utvecklingen är sjuk och det är ännu sjukare om AIK som organisation ställer sig bakom detta.

  3. Brynäsredaktionen skriver:

    Sorry Prozac…satt på O’Learys Cst och såg derbyt under en rast (ogästvänliga som de var så visade de inte Brynäs-Modo). När matchen var slut och jag gick ut till hallen så möttes jag av….*trumvirvel*…jodå, några konstaplar med kravallhjälmar i utrustningen som stod och lurpassade på baren i fråga. Så det där med att du sitter säkert på en sportbar…ledsen, men den myten måste jag tyvärr avliva.

    • PROZAC skriver:

      Brynäsredaktionen – Satt Du med SJ-uniform ?!?! Konstigt att de inte slog på Dig med sina batonger för att sedan dra iväg din medvetslösa kropp till drogtest… Du hade ju ändå gjort Dig skyldig till att se på derbyt.

  4. BankOnPlank skriver:

    ”…vi behöver inte några fans på matcherna, vi har sponsorerna”

    Dags för detta igen?

    Vi ses imorrn.

    • PROZAC skriver:

      BankOnPlank – Ja Du… Säg det ?! Får se om AIK drar någon som helst lärdom av detta eller om man gör om samma misstag som på 90-talet då man deklarerade att Black Army inte var önskade på matcherna. Sedan satt de ju också med en publik på 2.000 på vissa matcher.

      Jag har sett många stofiler komma och gå. Vissa med mer fingertoppskänsla, andra med mindre fingertoppskänsla. Det här klargörandet osar sent 90-tal. Samma vibbar nu som då, att det är supportrarna som är problemet. Tror aldrig att något liknande skulle ha skickats ut under Mats Hedenströms ”regim”…

  5. Per skriver:

    Jag kommer bojkotta imorgon! Just för att pengar är det enda slipsarna i styrelsen bryr sig om, om publiken kraftigt minskar matcherna efter derbyt kanske de tänker till. Men om alla fortsätter gå, så kommer de ju kunna säga att- Aja, det var nog inte så dåligt det vi skrev. Många går ju på matcherna. Förstår dock de som vill gå och hylla kungen och Roggan!

    • PROZAC skriver:

      Per – Well, det är inte alltid lätt att veta hur man som supporter skall agera. En bojkott talar förvisso sitt tydliga språk, men samtidigt så straffar man hjältarna på isen. Jag tycker att Du skall gå på matchen imorgon och hylla Kung Engblom och Rogga. Sedan är det bara fortsätta att göra Din röst hörd. På forum, på Twitter, i mail till nyckelpersoner inom AIK. Sprid ordet, håll diskussionen vid liv ända tills vi ser en förändring. Om nu ingen förändring skulle ske så är sista utvägen att man beger sig till årsmötet och röstar in en ny styrelse/ledning.

  6. skogen skriver:

    Ett, två, tre, fyra, fem, sex….

  7. Patrik Thomas skriver:

    Johan!
    Kände som många andra att ”nu får det fan vara nog” alla borde bara lämnat arenan i protest men det är ju också så att efter allt som varit förr så tror ju varenda slipsnisse & Smiths bil pelle att -jaha nu e huliganerna igång igen…..det kommer bli svårt att övertyga folk om vad som egentligen händer när äggskallarna muckar.

    Det är tycker jag – otroligt stort av Gozzi att våga ta ställning och all heder åt honom för det,det ger lite hopp om att framtiden kan bli en strid mellan klubbar och polisen,inte bara ”supportrar och poliser”

    ACAB

    Putte

    • PROZAC skriver:

      Putte – Som sagt, stort av Anders Gozzi. Det är väl enbart han och Rikard Norling som i modern tid vågat stå upp för klubbens supportrar. Som läget är nu så är det bäddat för strid och att vansinnet kommer att eskalera. Polisen har ju fått OK att börja använda tårgas mot folkmassor. Ser framför mig hur polisen fyller hela Globen med tårgas för att sedan med kraftig erektion slå på alla som försöker ta sig ut ur arenan.

      Ja Du, man kan undra vart det här kommer att sluta. Hur som helst så är det snutfritt på Bergshamra IP… än så länge. 🙂

      ACAB

  8. Bobo skriver:

    Tycker du det är krångligt med JO-anmälan? Inte nu längre. Tar max 10 sekunder. INGA URSÄKTER!

    http://joanmalan.wordpress.com/

Kommentera

