action.de.luxe@ritorp.se (Editerad version)

Nedsläpp inför den andra perioden i matchen mellan AIK – Ormsta HC.

Alltså, vilken EPISK kväll på Ritorp. Är det inte ambulanser som åker in på isen för att hämta motståndare så är det något annat. Exempelvis motståndartränare som nästan lyckas få matchen avbruten helt på egen hand. Återkommer till det senare…

Först vill jag bara säga att det var osäkert in i det sista om jag skulle se matchen eller inte. A24:s innebandysektion brukar ju som bekant köra brutalträning på onsdagar, och då jag är på väg att bli tjockare än Leif  ”Loket” Olsson så behöver jag all träning jag kan få.

Nu var det dock tre faktorer som spelade in när vågskålen tippade över till fördel för AIK:s damer.

  1. Min risiga form, hade aldrig orkat ett pass utan avbytare.
  2. Att jag fick uppmanande tweets från AIK:s spelare Amanda Lundell och Lisa Johansson i förmiddags. Klart att sådant spelar in när man sitter och funderar fram och tillbaka.
  3. Att Klabbe fick arslet ur vagnen och valde en kväll på Ritorp.

Matchen då ? Kommer till det strax, formationerna först…

*** 1:a FORMATION ***

#10 Fanny Rask – #67 Michelle Löwenhielm – #27 Gizela Blom
#2 Olivia Almgren – #13 Lisa Hedengren

*** 2:a FORMATION ***

#4 Hanna Lindström – #18 Amanda Lundell – #19 Sofi Tillman
#23 Louise Nordberg-Tengelin  – #22 Frida Setzman

*** 3:dje FORMATION ***

#16 Lisa Johansson – #17 Victoria Lothander – #14 Veronica Hummelgård
#7 Josephine Asperup – #9 Linn Rickmo

*** MÅLVAKT ***
#25 Minatsu Murase

*** EXTRA SPELARE ***
#6 Sofie Nordberg-Tengelin

Alexei Salomatin, numera skönt obstinat tränare i Ormsta HC.

1:A PERIODEN
Första perioden var inte mycket att hurra för, visst hade AIK pressen men det var ändå Ormsta HC som fick den första riktigt farliga chansen. Cirka 7 minuter in i perioden så hade nämligen motståndarna en träff i stolpen. Den enda som är värd att nämna i AIK från första perioden är Amanda Lundell som genomförde en riktigt fin soloåkning där hon i offensiv zon rundade motståndarna samt målburen och hade ”bara” att lägga in pucken i mål. Men tyvärr så hamnade inte avslutet i nätmaskorna. Surt, för Amanda var verkligen värd ett mål där. Sedan vet jag inte vad som hände… Jag och Klabbe kom plötsligt in i en diskussion om huruvida det är mycket trashtalk när tjejer spelar, och om vad som i så fall sägs mellan spelarna. Mitt i våran viktiga diskussion så står plötsligt en Ormstaspelare fri med pucken i slottet.
0 – 1 till Ormsta HC var ett faktum, pucken satt högt upp. Målet kom i slutet av perioden och AIK gick således till pausvila med 0 – 1 i baken.
Mål: 0 – 1
Skott: 13 – 6

2:A PERIODEN
Det här KAN vara en av de mest underhållande perioder jag sett i hockeyväg alla kategorier. Först och främst så öppnade AIK med betydligt bättre spel än vad man presterat i den första perioden. Således dröjde inte många minuter innan AIK kvitterade till 1 – 1 genom Michelle Löwenhielm. Slagskottet som Michelle avlossade från vänsterkanten var en riktig projektil i det bortre krysset, detta mål hade definitivt gjort den gamle hårdskjutande hjälten Steve Larmer blå av avundsjuka om han hade varit på Ritorp ikväll. Sedan dröjde det inte länge innan det var dags för Ormsta HCs tränare Alexei Salomatin att kliva in på scenen. I samband med att Amanda Lundell åkte ut för holdning så började ryssen att tjafsa med domaren om något som han inte var nöjd med. Det hela ville sig inte bättre än att Ormsta HC åkte på lagstraff 2 minuter för Abuse Of Officials. Detta fick ryssen att TILTA, för 3 minuter senare så var det dags igen. Den här gången så lyckades Alexei Salomatin prata till sig 20 minuter och en enkelbiljett upp på läktaren. Först när domaren hotade med att bryta matchen och tilldöma AIK segern med 3 – 0 började Alexei Salomatin att leta sig ut från båset. Jag och Klabbe skrek givetvis åt honom att han skulle stanna kvar i båset, men han vägrade att lyssna på oss. Kanske fattade han inte svenska, vad vet jag ? Väl uppe på läktaren så var han lika röd i ansiktet som den sovjetiska flaggan. Humor De Luxe. Perioden avrundades på bästa möjliga sätt. Jag har verkligen längtat efter att få se Gizela Blom göra mål för AIK… OCH ÄNTLIGEN SÅ HÄNDE DET !!! Med 12 sekunder kvar av perioden uppfylldes mina drömmar när Gizela Blom skickade in 2 – 1 till AIK, framspelad av Michelle Löwenhielm. Nu kan jag dö lycklig, ha ha…
Mål: 2 – 0
Skott: 14 – 8

3:DJE PERIODEN
Tredje började riktigt bra och AIK fick en smakstart när man redan efter cirka fyra minuter kunde gå upp till 3 – 1. Sofi Tillman kom fri med målvakten och gjorde inga misstag. AIK krigade vidare men drog tyvärr på sig en utvisning efter åtta minuter som skulle visa sig bli dyrbar. I powerplay så reducerade Ormsta HC till 3 – 2 och matchen gick in i ett helt annat skede. Måste bara tillägga att Alexei Salomatins ansiktsfärg hade återgått till normal vid det här laget. Avslutningen blev nervös med chanser åt båda håll. Ormsta HC åt sig in i matchen och på slutet så pressade man på ordentligt. Ormsta HC avslutade med att ta ut målvakten och var nästan på väg att kvittera när pucken studsade våran väg och hamnade hos en AIK-spelare som kom fri mot tom bur och ensam back. Tyvärr så blev det inget mål i tom bur men AIK höll pucken kvar i offensiv zon och kunde därmed bärga hem tre väldigt sköna poäng. STARKT JOBBAT TJEJER !!!
Mål: 1 – 1
Skott: 14 – 9

Vad lärde vi oss av matchen ikväll då ?! Jo, att man som kille (Alexei Salomatin) aldrig ska tjafsa med en tjej (domaren). Man kan ändå inte vinna hur man än gör. Det löper som en röd tråd, från sandlådan till arbetsplatsen via ishockeyrinken. Sedan fick vi ännu ett bevis eller kvitto på att damerna levererar action som mer än väl motsvarar den så kallade underhållningen på Hovet.

Det här var min fjärde damfight och jag lovar att det kommer hinna bli betydligt flera innan säsongen är över. Thats a fact !!!

Vill avsluta med att citera en tweet från Klabbe…

Så grymt befriande att se RIKTIGA hjältar* representera AIK Hockey !

* Klabbe menade hjältinnor men Klabbe har ADHD eller nåt.

Hur som helst, även Du har chansen att se dessa hjältinnor representera AIK Hockey. Är ett gäng hemmamatcher kvar på säsongen. Vi ses på Ritorp !!!

2 Responses to action.de.luxe@ritorp.se (Editerad version)

  1. Webmmaster skriver:

    Och som vanligt så spelade AIK utan målvakt ?? Avgå ??

    • PROZAC skriver:

      Webmaster – Ja, jag skall avgå… Efter att jag uppdaterat inlägget. Förlåt mig för att jag är en sämre bloggare än herrn själv. Ska rulla mig själv i tjära och fjädrar för att slutligen… AVGÅ !

Kommentera

