Inför Luleå HF – AIK…

…så bjuder jag på ett riktigt mästerverk från The Smiths.

3 Responses to Inför Luleå HF – AIK…

  1. Marran skriver:

    Och återigen ser vi prov på Svenska Ishockeyförbundets fingertoppskänsla, okunnighet och oprofessionalism när man placerar AIK i Norrland och Skellefteå på tisdagen, Stockholm på torsdagen och sedan tillbaka i Norrland på lördagen för match mot Luleå.

    Och jag har den senaste tiden tänkt väldigt mycket på svensk hockey, Hockeyligan och Svenska Ishockeyförbundets fingertoppskänsla och dess framtid. Jag anser att den inte ser särskilt ljus ut. Det känns grått, trist och mediokert. Oprofessionellt och inskränkt.

    När alla andra ligor, världen över, växer och utvecklas så känns det som att Sverige generellt och Elitserien i synnerhet står still och har så gjort under en sådan lång tid att intresset – speciellt nu, i en tid då vi lever i ett informationssamhälle där allt ska gå snabbt, vara snyggt och professionellt – börjar försvinna för varje omgång som går.

    Lagen och dess marknadsavdelningar försöker att haka på trenden och få det så trendenligt som det bör vara år 2011. Men jag tycker att det allt som oftast blir ett dåligt plagiat av hur en amerikaniserad idrottsvardag ser ut. Det fungerar där, i USA. Men det gör det inte här i Sverige. Inte enligt mig iallafall.

    Jag vet inte varför jag känner så här. Men när Hockeyligan lanserar en ny hemsida och det är ungefär det som är det häftigaste som händer under grundserien, ja då är något helt vridet och vrickat.

    Ni får gärna såga min kommentar nu. Men om man skulle med ett opartiskt öga se på Elitserien under en säsong och efteråt ställa frågan, hur kan man göra Elitserien mer attraktiv? Ja, då känns svaret är enkelt, åtminstone för min egen del.

    Satsa på att utveckla idrotten först och främst. Gör den attraktiv. Se till att få bort den här jävla sarg-bökar-hockeyn någon gång. Se på NHL. Se på KHL. Se på tyska ligan. Finska. Tjeckiska. Ja, snart också säkerligen danska och norska. Där spelas alla matcher på rink av NHL-mått samt att vi ser större anfallszoner, där allt det roliga händer.

    När man väl lyckats med det, då följer allt annat med som i en kedjereaktion. Marknadsavdelningarna får då en mer tacksam uppgift med att skapa inramning, jippo, bollhav eller vad ni nu vill kalla det, och göra Elitserien till en färgglad och intressant liga, omgång efter omgång. Men en sak i taget. Gör hockeyn mer attraktiv.

    Men det känns som att jag har fått nog nu. För som det känns just nu så är det i dagsläget lika intressant med Elitserien som det är att följa valutakurserna på text-TV. Jag har så klart mitt lag, AIK, som jag följer varje match oavsett, men en bortaförlust mot Luleå, en lördag i november, ja, det känns mer som en axelryckning än något annat. Och är man en passionerad supporter så borde man känna något mer än så? Är det jag som gör fel, kanske?

    Svensk hockey är på väg att dö en plågsam och långsam död. Gör något för att rädda den snarast.

    • PROZAC skriver:

      Här i, här i, här i…. Årstadal… så, så, så… funkar det matcher mot Hudd, Hudd, Huddinge. Så länge AIK står för motståndet. Jag skiter egentligen om vi ligger i Elitserien eller i Division 1. Jag är där ändå, Du med. AIK på isen, vi är där och reppar… Nåväl. Kanske är en plågsam död det bästa som kan hända svensk hockey. Folk i B-slutande position som TROR att de vet vad vi supportrar vill ha får söka andra branscher att sabotera.

      Bra inlägg som vanligt Marran…

Kommentera

