црне и жуте вече… (Edit version)

#37 Stefan Johanssons klubba vs. #26 Christofer Blids pungkulor, 1 – 0

Innan jag ger mig på att reflektera över onsdagens träningsmatch mot Södertälje SK så tänkte jag dra några snabba reflektioner vad gäller poängligan. En sak som är rolig är att man hittar våra nyförvärv Linus Videll, Robert Rosén och Tobias Viklund i den absoluta toppen. Något som oroar lite är att spelare som Daniel Bång och Dick Tärnström är poänglösa. Men, men… När serien väl kickar igång så nollställs allt och det är ju faktiskt DÅ som det gäller att börja producera.

Över till matchen på Hovet…

AIK mot Södertälje SK och säsongskickoff för oss hardcoresupportrar med allt vad det innebar. Men jag börjar med att slänga upp hur AIK mönstrade femmorna…

*** 1:a FORMATION ***
#14 Daniel Rudslätt – #45 Oscar Steen – #55 Linus Videll
#6 Dick Tärnström – #90 Christopher Aspeqvist

*** 2:a FORMATION ***
#68 Victor Ahlström – #13 Joakim Nordström – #86 Oscar Ahlström
#37 Stefan Johansson – #17 Fredrik Carlsson

*** 3:dje FORMATION ***
#84 Patric Blomdahl – #19 Patric Gozzi – #24 Mikael Söderberg
#6 Dick Tärnström – #4 Fredrik Svensson

*** 4:de FORMATION ***
#3 Mattias Janmark – #87 Robert Rosén – #15 Mattias Franzén
#12 Patrik Nemeth – #16 Tobias Viklund

#3 Mattias Janmark – var piggast på Hovet för kvällen, bra speed på rören.

Innan matchen så bjöds det på mat och intervjuer uppe på ”hyllan” för oss med säsongskort och tilläggspaketet Mer AIK, bland annat var Gunnar Persson uppe och tippade att AIK skulle vinna med 6 – 2 mot SSK. Vad gäller själva matchen så hänvisar jag till Marie Hallmans excellenta redogörelse, och den hittar Du HÄR.

Själv kör jag några punkter i vanlig ordning…

  • AIK spelade matchen i sitt nya ställ, mycket SVART. Undertecknad tillhör kategorin som tycker att det här stället är ett av de snyggaste genom tiderna.
  • 1.565 hade letat sig till Hovet, men hur många var AIK:are ?!?! När SSK gjorde sitt 1 – 1 mål så jublades det alldeles för högt. Tippar på att det säkert var 400 – 500 SSK-supportrar på plats.
  • Mattias Janmark (tröja #3) var matchens utropstecken. Han for fram i överljudshastighet och tog för sig på ett underbart sätt. Tyvärr missade Mattias Janmark sina två frilägen. Han var värd att få hamna i målprotokollet.
  • Appropå protokoll… I det officiella matchprotokollet kunde man hitta #61 Bertil Batterri i AIK:s laguppställning. Nu syntes inte Bertil Batterri till på isen dock, enligt säkra källor så berodde det på att han hade missat uppLADDNINGEN. Hao hao…
  • Ett annat utropstecken var faktiskt Södertälje SKs målvakt Julius Hudacek, att han hamnade i Södertälje SK är för mig en gåta.
    Nu har det visat sig att det var Sebastian Idoff som stod i Södertälje SKs mål. Well… SSK hade en GRYM målvakt. Kanske kan vi plocka Sebastian Idoff till AIK den dagen Markus Svensson och Viktor Fasth blir välbetalda proffs.
  • Kvällen bjöd givetvis på ett litet biljettdebacle, varför bryta en klassisk tradition ?!?! Givetvis så var våra platser på A24 sålda på Ticnet. Som tur är så har vi en stark ledare på A24 (med en grön bok) som på ett osympatiskt sätt förklarade för inkräktarna att vi vägrade att flytta på oss.
  • Noterar att jag glömt ta med junioren Mikael Söderberg i poängligan, får fixa det imorgon.
  • AIK vann rättvist, skotten var 38 – 23 till AIK.
  • Christopher Aspeqvist presenterades som klar, han har ju haft ett try-out kontrakt med AIK fram tills i onsdags.
  • För första gången i världshistorien släppte AIK Hockey en DVD. Tidigare har man ju släppt en VHS (AIK – Boden), några skivor och en och annan kassett. 200 kronor för 45 minuter är väl lite i det saftigaste laget, men man kanske ska vara glad att det inte var en dubbel-DVD på 240 minuter. Hade inte haft råd i så fall…

Efter matchen så var det dags för del 2 av ”kickoff eventet” så därför återvände vi upp till hyllan för öl och pyttipanna. Måste säga att maten höll god klass, däremot var underhållningen mindre okej. Seriöst, en LIVE-version av Idde Schultz – Fiskarna i Haven ?!?! Jag hade kunnat betala 1600:- för att slippa höra just DEN låten. Först Rosa Helikopter i Märsta, nu denna plåga. Jag hittade tyvärr inga rakblad vid bordet och matkniven var för slö för att skära sig i handleden med. Jag led vid mitt bord, och de vid mitt bord njöt… eftersom jag led. RIDÅ !!!

Nåväl, botten nåddes när undertecknad blev tillfrågad av Gode Gunnar att tillsammans med Svante Holmström analysera matchen inför matgästerna. Nervös, oförberedd och lite berusad så svamlade jag om Mattias Janmark, Bertil Batterri samt något om att det värdelösa powerplayet var BRA !!! Vet inte var jag fick DET ifrån… FIASKO !!!

Här vill jag be AIK om ursäkt för den skada av varumärket (hej Peter Mellqvist) som jag orsakade under den tid jag stod på scenen, ber även alla gäster om ursäkt för att jag wastade 10 minuter i Era liv som Ni aldrig kommer att få tillbaka.

Vad jag borde ha tagit upp i analysen var givetvis att man kan ta med sig att AIK har ett enormt kapital i sina juniorer. Nu haussade jag förvisso Mattias Janmark eftersom han var en starkt lysande stjärna mot SSK, men ser man på matchen i ett större perspektiv så var den ett kvitto på att AIK:s ungdomsverksamhet bär rik frukt.

Men att försöka komma på något vettigt med kort varsel innan man står med en mikrofon i näven var stört omöjligt. Well, well… Det kanske går bättre nästa gång om det nu blir någon. Kvällen avslutades med att spelarna kom upp och tog emot en Nord Korea-applåd innan man bommade igen stället och alla drog hem.

Ja, alla utom vi på A24:s Finest som drog vidare. Men det är en helt annan story. Almtuna IS nästa match, vi ses på Hovet… kanske.

6 Responses to црне и жуте вече… (Edit version)

  1. blackindeed skriver:

    Det var inte Hudacek som stod, men det vet du nog om, det var Idoff enligt uppmärksamma läsare! Sen sa Adam att Videll ledde poängligan…. hm!

    • PROZAC skriver:

      blackindeed – Ha ha, nej… Missade helt att det var Sebastian Idoff i mål. Grym var han i alla fall… 🙂

      Adam borde besöka AIK är hockey, hockey är AIK !!! oftare, då hade han haft koll. Eller så kanske det hade varit bra med en poängliga på hockeyns hemsida. 😉

  2. Black Boris skriver:

    ”Nervös, oförberedd och lite berusad så svamlade jag om Mattias Janmark, Bertil Batterri samt något om att det värdelösa powerplayet var BRA !!!”

    Haha! Tack för ett skönt garv!

    Med eller utan den beryktade Bertil Batterri i laget så blir det svart och gult även i kväll. Och tröjorna är fina, så fina…

  3. GG skriver:

    Din, och herr Holmströms, medverkan på scen var ett utmärkt exempel på hur det kan och skas interageras med supportrar.
    Oavsett om du önskat lagt till eller dragit bort innehåll så är jag tacksam för vad som vart ett riktigt bra inslag från scenen. Tack.

Kommentera

