Svartgult papper vs. svartgula ettor och nollor…

Matchprogram från säsongen 91/92…

Hello AIK-lovers !!! Det förra inlägget om matchprogrammets vara, icke vara och format väckte som bekant en hel del reaktioner. Dels har jag fått en del sms av folk som frågar och är nyfikna om vad som är på gång, sedan har bloggarna Black Boris och Black Indeed skrivit om matchprogrammets vara eller icke vara. Och sist men inte minst så genererade inlägget några kommentarer på bloggen.

En av dessa kommentarer var signerad av AIK:s egna Adam Ekman. Eftersom Adam är Adam (väldigt cool kille som INTE äger en Louis Vuitton-väska. By the way, Hej Sevve… :-)) så tycker jag att svaret förtjänar att lyftas upp i en helt egen post. Det som är i kursiv stil är Adams inlägg, mina tankar och reflektioner följer efter.

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Tja! Adam, PR-ansvarig AIK Ishockey här. Och en av de bakom beslutet att delvis övergå till digitalt matchprogram.

Tänkte jag skulle lämna samma svar som jag gav på Black Boris-blogg. Delvis för jag gillar diskussionen, men också för att en gång i livet få medverka i denna undesköna och smått fantastiska blogg.

Till att börja med: Jag gillar diskussionen. Och håller i många stycken med om det som diskuteras. Det tryckta matchprogrammet har ett egenvärde. Dock inte i dess nuvarande form. Jag hoppas AIK Ishockey inom en snar framtid kan erbjuda en fyllig tryckt produkt som kommer ut några gånger om året. Ett typ av magsinsformat.

Jag ska ger er skälen till varför förändringen görs (för det försvinner ju inte helt):
– det tryckta matchprogrammet kostar alldeles för mycket. Det är helt enkelt svårt att få ekonomi i. Det sålde inte heller speciellt bra. 7-8 procent av arenabesökaren köpte ett program förra året.
– Inaktuellt. Det är svårt att få ett program aktuellt, speciellt med matcher så tätt inpå varandra som vi har i Elitserien. Vissa gånger var tabellen två omgångar gamla (!). Det är inte okej om man lever i den värld vi lever.
– Resurskrävande. Det tar enormt med resurser att producera ett matchprogram. Både vad gäller skrivande, design och övrig produktion. Möjligen funkar det om man som i fotbollen har hemmamatch varannan vecka och dessutom betydligt färre hemmamatcher. Vi ska tyvärr producera program till 28 matcher per säsong. I nuläget finns dessa resurser tyvärr inte.

Under denna säsongen kommer vi erbjuda alla besökare ett tryckt matchblad (gratis) på åtta sidor som kommer innehålla: laguppställningar, en ledare (från den sportsliga organisationen) samt en slimmad statistik-sida.

Jag vill också ge er några av fördelarna med digitalt matchprogram:
– livescore, statistik, laguppställningar i realtid
– Möjlighet att få ett matchprogram även om du inte är på matchen. Tom luleå-gnagaren kan få känna sig delaktig.
– Interaktivitet med publiken. Man kommer kunna rösta på matchens spelare, delta i tävlingar mm.
– liverapporter och liveintervjuer från rinkside i periodpauserna.
– Vi kommer också ha en ”liveredaktör” vi rinkside som rapporterar om det senaste, typ skador och annat…
– Livesända presskonferenser…

Sorry för ett extremt långt inlägg. Men jag förstår att frågan berör och tycker diskussionen är viktig. Jag tror själv mycket på ett tryckt matchprogram, men i dess nuvarande form är det inte möjligt. Jag tror dock på sikt att vi kommer hitta ett bra format på detta också.

Mot Märsta!

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Först och främst så vill jag klargöra att jag INTE är emot ett digitalt matchprogram. Jag tycker idén är spännande och väl värd att satsas på eftersom morgondagens publik på Hovet ÄR generationen som föddes med mobiltelefon i handen. Istället för välling så har de fått string-fil och istället för en napp så fick de en app.

Hmmm, okej… jag slutar med min kassa humor innan det spårar ur.

Jag tycker även det är bra med ett digitalt flöde eftersom man kan få ut en rykande färsk spelarintervju, exempelvis. Men, jag tycker ändå att man ger upp idén om det ”gamla matchprogrammet” lite för enkelt, och jag köper inte fullt ut de skäl till förändring som Adam pekar på.

  • Adam nämner att det är svårt att få ekonomi i produkten och att endast 7 – 8 % av arenabesökarna köpte programmet. Här tycker jag att man borde se utmaningen istället. Jag är övertygad om att siffran skulle kunna vara 15 – 20 %. Allt handlar i grund och botten om att skapa ett mervärde i programmet, skapa något som är exklusivt för programmet. Matchprogrammet ovan i bild tycker jag är ett lysande exempel på hur man skapade ett mervärde. Säsongen 91/92 fick man kryssa i fem spelarnummer på sista sidan, denna rev man sedan av och lämnade in till försäljaren. Under matchens gång så drogs sedan fem nummer på jumbotronen (ja, vi spelade i Globen då) enligt Lotto-principen. Hade man fem rätt så vann man något fint och hade man fyra rätt så vann man något… inte lika fint. Sedan gäller det att aktivt sälja programmet på arenan, på slutet dök det upp tjejer som sålde 50/50-lotter inne på Hovets Hörna, men vi såg aldrig till någon som sålde matchprogram. Min samlade uppfattning kring denna punkt är att DET GÅR att få ekonomi i matchprogrammet, är helt övertygad om det. 🙂
  • Nästa argument var att saker och ting blir inaktuella och här kan jag bara hålla med Adam. Med täta omgångar och långa distributionstider så är det svårt att hålla ett program rykande aktuellt. Undertecknad vet själv hur knepigt det var att skriva ledarrutan i vetskap om att det skulle spelas två matcher till EFTER att jag lämnat in min text för tryck. Men, men… Här kanske man ska ändra strategi och låta programmet vara lite mer djuplodande (fick lära mig det ordet igår), kanske även lite reflekterande. Spelarpresentationer och intervjuer av gamla profiler är ju ”tidslösa” så de funkar alltid. Vad gäller tabeller och statistik så fungerar det alltid med ett insticksblad som kan kopieras upp aktuell matchdag. Som sagt, det går att lösa även det problemet.
  • Även på den sista punkten måste jag ge Adam rätt :-), i alla fall delvis. Att skapa ett levande matchprogram för 28 matcher kräver sina resurser. Samtidigt så är det många parametrar som spelar in i hur resurskrävande en sak kan bli. Det finns många ideella krafter där ute som säkert skulle kunna vara med och producera material även om de inte de facto tillhörde redaktionen. Jag tänker ”många bäckar små principen” när det gäller inflödet av text. Sedan finns det olika varianter på hur tjockt programmet kan vara, vilket format o.s.v. som givetvis spelar in. Jag vill gärna vända på steken, och se på hur man skulle kunna använda alla resurser (supportrar och skrivkunnigt intresserade) där ute.

Avslutningsvis så vill jag lyfta ett argument som några kanske inte håller med om. Jag ser ett affektionsvärde och ett kulturellt värde i matchprogrammet. Tittar man bakåt i arkivet så ser man inte bara hur innehåll förändrats genom åren utan även design och språk. Matchprogrammet talar så att säga för sin tid, visst det gör säkert en datafil också på sitt sätt… men, ja Ni fattar.

Även samlarvärdet är något som en del av oss pappersälskare skulle kunna lyfta som argument. Om 30 år så kan jag ta fram mitt matchprogram från AIK – Växjö och bläddra glatt och nostalgiskt medan någon avundsjukt tittar på och frågar om han får köpa programmet som en antikvitet. Frågan är om jag kan göra samma sak med en datafil om 30 år ? Hårddiskar kraschar och filformat förändras i en rasande takt så man undrar ju hur saker och ting kommer att sparas till eftervärlden.

Well, det var några fria tankar och reflektioner angående matchprogrammets vara eller icke vara. Och som Adam började, jag gillar diskussionen. Att diskussionen kommer att fortsätta är en sak som är säker. Hur som helst så kan jag LOVA att vi i redaktionen kommer göra vårat bästa och lite till för att det digitala programmet och matchbladet (papper) skall bli så bra som möjliga i vinter. 🙂

Mot Märsta ! FORZA AIK !!!

3 Responses to Svartgult papper vs. svartgula ettor och nollor…

  1. rex_tarzan skriver:

    Med digitalmatchprogram så kommer det krävas smartphone?
    Tycker att det har varit väldigt svårt att koppla upp sig på Hovet under match.

    • PROZAC skriver:

      rex_tarzan – Jo, det har varit väldigt svårt… Men om jag har rätt information så håller man på och förbättrar uppkopplingsmöjligheten/wifi och allt vad joxet heter. Vi kommer inte bara bli bländade av AIK:s spel i vinter, v i kommer även att bli strålskadade de luxe. 🙂

  2. Eddie skriver:

    som sagt det ena förtar inte det andra. Jag vidhåller prexis som du att man nu istället går miste om möjligheter.
    digitalt är ett steg framåt men allt är inte svart eller vitt, det är även gult. (hoppas att någon fattar den dåliga liknelsen)
    Jag tror att båda (digitalt och papyrus) och kan komplettera varandra om man utnyttjar dom rätt.

Kommentera

