GÄNGET MED GO – AIK !!!

1450 – Johannes Gutenberg uppfinner boktryckarkonsten.
1950 – Sture Lauhrén ringer det första mobila samtalet.
1956 – Det första mobiltelefonisystemet lanseras i Sverige.
1969 – Arpanet som senare blir Internet ser dagens ljus i USA.
1978 – Matchprogrammet GÄNGET MED GO säljs på Hovet.
2008 – AIK Nytt blir digital och ges ut i PDF-format.
2011 – AIK:s matchprogram blir digitalt, Gutenberg roterar i sin grav.

Det är med blandade känslor som jag skriver detta inlägg. Jag har alltid varit en av dem som köpt matchprogram, det har liksom alltid hört matchen till. En match utan matchprogram är som att äta en fin måltid utan bestick, det går men blir inte riktigt lika bra som med bestick.

Ja, Ni fattar…

Hemma eller borta, var än AIK har spelat så har jag skaffat mig ett matchprogram. De har varierat i form, färg och layout genom åren. Säsong efter säsong, match efter match. Jag räknar inte antalet program utan jag räknar antalet tidningsholkar och kartonger. Men nu är det slut. Doften av ett nytryckt matchprogram, känslan av bläddra lyxigt papper mot fingrarna skall bytas ut mot ettor och nollor.

Det känns sådär…

En liten tröst är dock att det kommer delas ut någon form av mindre matchblad, i alla fall är det vad som var planen senast ämnet kom upp för diskussion.

Tiderna förändras, tekniken går framåt och AIK hänger med. Det skall bli intressant att se hur detta kommer att tas emot av AIK-publiken i vinter. Kanske kommer detta att bli en succé då de flesta äger en smartphone idag. Kanske räddar vi en regnskog eller två ? Kanske gör det tryckta matchprogrammet comeback, kanske inte. Nåväl, framtiden får utvisa var det digitala matchprogrammet kommer att landa.

Men innan vi börjar bada i svargula ettor och nollor så vill jag ta ett stort kliv tillbaka i tiden, tillbaka till 1978 och till en av de vackrare svartgula trycksaker som sett dagens ljus. Ni finner GÄNGET MED GO under egen flik i huvudmenyn eller så klickar Ni HÄR.

Se, läs och njut…

Givetvis så kommer det att dyka upp flera matchprogram på bloggen längre fram, kanske blir det en helt egen sida dedikerad till det ultimata svartgula tryckta mediet.

Under tiden så hoppas jag på att tekniken utvecklas så att man kan framställa doften av trycksvärta i digital form.

FORZA AIK & STAY BLACK !!!

12 Responses to GÄNGET MED GO – AIK !!!

  1. S.A skriver:

    Sluta med program…., hade hoppats på en ännu mera innehållsrikt program till i år. Många föreningar har insett att program är viktigt, och tom. har gratis program till sina besökare som sponsorernas annonser betalar…

    Men jag tror att det handlar om att skribenterna i programmet är för välbetalda….:-)

    Gör om, gör rätt….

    • PROZAC skriver:

      SA – Vi får se vad som händer… Tittar man på andra föreningar i Elitserien så har de ganska feta matchprogram. Jag tror att AIK har alla möjligheter i värden att ligga på samma nivå, men jag vill absolut inte döma ut en digital variant. Det är enbart av personliga och nostalgiska skäl som jag har min åsikt. Den stora massan kanske uppskattar det digitala mediet bättre. Men det återstår att se som sagt. Intressant skall det bli om än lite sorgligt… 🙂

      Sedan kan jag bekräfta att vi skribenter är alldeles för välbetalda. Swedbank ringde mig igår och frågade om allt var normalt med dessa sjusiffriga insättningar… 😉

  2. […] tidigare idag, eller så var det så att jag inte ville fatta vad han skrev. AIK ska sluta med tryckta matchprogram! Jag får liksom inte in det i min skalle även om det är mycket som är digitalt idag så får […]

  3. Eddie skriver:

    hrrrm, låt oss säga att det kommer nytt folk till hockeyn, dessa kanske kan inte laguppställningen, dom kanske kan inte se på stilen vilken spelare som är vem (jo det finns faktisk sådana som inte VET)
    dessa behöver något där dom kan se laguppställning, kanske läsa lite om laget… något man för en spottstyver kan införskaffa på arenan.

    • PROZAC skriver:

      Eddie – Alltså, som jag fattat det så kommer det finnas ett ”matchblad” med laguppställningar och något mer. Men själva matchprogrammet med allt annat matnyttigt så som intervjuer och annat kommer att bli digitalt. På Black Indeeds blogg så kan Du läsa mer om prenumerationsupplägget. 🙂

      Ska på möte ikväll med AIK och jag har ett antal synpunkter som jag tänkte lyfta. Jag ser en ENORM potential i ett riktigt matchprogram. Det går att skapa försäljning och vinst runt ett matchprogram i papper, det är jag helt övertygad om. 🙂 2 b continued !!!!

      • Eddie skriver:

        Givetvis är jag inne på samma linje, det jag menar är att matchprogrammet också vänder sig till dem som är där för första gången.

      • PROZAC skriver:

        Eddie – Jag skall undersöka möjligheterna till att göra som Bajen i Fotboll. När föreningen själv lade ner sin produktion av matchprogrammet så tog supportrarna tag i saken och skapade Supportrarnas matchprogram. Det skulle ju kunna vara en väg att gå till säsongen 2012/2013. Har många idéer och tankar just nu.

  4. Eddie skriver:

    inte för att jag vet med vad, men jag skulle kanske kunna bidra med något om det blir aktuellt

  5. Adam K skriver:

    Detta är få saker jag gillar med AIK. Snacka om framtiden. Grymt bra.

    • PROZAC skriver:

      Adam K – Ja, det kommer att bli en häftig nyhet att man får ner sitt AIK-matchprogram i mobilen via en app. Ska funka med såväl I-phone som Android-telefon. Jag är och kommer alltid vara vän av det tryckta matchprogrammet. 🙂 Jag gillar papper…

  6. Adam skriver:

    Tja! Adam, PR-ansvarig AIK Ishockey här. Och en av de bakom beslutet att delvis övergå till digitalt matchprogram.

    Tänkte jag skulle lämna samma svar som jag gav på Black Boris-blogg. Delvis för jag gillar diskussionen, men också för att en gång i livet få medverka i denna undesköna och smått fantastiska blogg.

    Till att börja med: Jag gillar diskussionen. Och håller i många stycken med om det som diskuteras. Det tryckta matchprogrammet har ett egenvärde. Dock inte i dess nuvarande form. Jag hoppas AIK Ishockey inom en snar framtid kan erbjuda en fyllig tryckt produkt som kommer ut några gånger om året. Ett typ av magsinsformat.

    Jag ska ger er skälen till varför förändringen görs (för det försvinner ju inte helt):
    – det tryckta matchprogrammet kostar alldeles för mycket. Det är helt enkelt svårt att få ekonomi i. Det sålde inte heller speciellt bra. 7-8 procent av arenabesökaren köpte ett program förra året.
    – Inaktuellt. Det är svårt att få ett program aktuellt, speciellt med matcher så tätt inpå varandra som vi har i Elitserien. Vissa gånger var tabellen två omgångar gamla (!). Det är inte okej om man lever i den värld vi lever.
    – Resurskrävande. Det tar enormt med resurser att producera ett matchprogram. Både vad gäller skrivande, design och övrig produktion. Möjligen funkar det om man som i fotbollen har hemmamatch varannan vecka och dessutom betydligt färre hemmamatcher. Vi ska tyvärr producera program till 28 matcher per säsong. I nuläget finns dessa resurser tyvärr inte.

    Under denna säsongen kommer vi erbjuda alla besökare ett tryckt matchblad (gratis) på åtta sidor som kommer innehålla: laguppställningar, en ledare (från den sportsliga organisationen) samt en slimmad statistik-sida.

    Jag vill också ge er några av fördelarna med digitalt matchprogram:
    – livescore, statistik, laguppställningar i realtid
    – Möjlighet att få ett matchprogram även om du inte är på matchen. Tom luleå-gnagaren kan få känna sig delaktig.
    – Interaktivitet med publiken. Man kommer kunna rösta på matchens spelare, delta i tävlingar mm.
    – liverapporter och liveintervjuer från rinkside i periodepauserna.
    – Vi kommer också ha en ”liveredaktör” vi rinkside som rapporterar om det senaste, typ skador och annat…
    – Livesända presskonferenser…

    Sorry för ett extremt långt inlägg. Men jag förstår att frågan berör och tycker diskussionen är viktig. Jag tror själv mycket på ett tryckt matchprogram, men i dess nuvarande form är det inte möjligt. Jag tror dock på sikt att vi kommer hitta ett bra format på detta också.

    Mot Märsta!

    • PROZAC skriver:

      Adam – Tack för det långa svaret, som fler än bara jag finner intressant. En längre replik kommer på bloggen senare under dagen, alternativt imorgon… 🙂 Det tryckta matchprogrammets vara eller icke vara kan och kommer säkert att fortsätta diskuteras… 🙂

Kommentera

