MEGA-SKANDAL !!!

#33 David Engblom – 15 säsonger och 705 matcher i AIK…

Enligt Aftonbladet så får AIK-IKONEN och LEGENDEN David Engblom inget nytt kontrakt av AIK. Orkar inte skriva mer än så just nu…

23 Responses to MEGA-SKANDAL !!!

  1. F skriver:

    Sportsligt så tillför han inte tillräckligt tyvärr. Tråkigt naturligtvis, men Gozzi har inte råd att vara sentimental.

    • PROZAC skriver:

      F – Och Niklas Falk i dif tillför en massa sportsligt ? Daniel Tjernström i AIK Fotboll tillför en massa sportsligt ?

      Det handlar inte om att vara sentimental, det gäller att se VÄRDET i allt David Engblom ÄR. Alldeles nyss var David Engblom en kulturbärare i AIK, nu är han vattenbärare.

      Men visst, för eller senare måste man väl döda sina älsklingar…

      It´s just evolution… they say.

  2. Daniel skriver:

    Tragiskt.
    Som AIK fotbollfantast känns det som om Tjerna skulle få lämna efter guldsäsongen.

    Men David är ändå snäppet värre.
    Som en något yngre person än skribenten här på sidan har David alltid varit AIK hockey.

  3. BankOnPlank skriver:

    Vänta här nu… Engblom lägger av och blir materialförvaltare?
    Någon.. franzén (Aldrig hört talas om snubben) återvänder till A-laget?

    Detta är ju på samma nivå som den jävla damstrumpan.

    Avgå ALLA!

    • PROZAC skriver:

      BankOnPlank – Det ena är ett Aprilskämt, även om jag hoppas att ALLT som presenterats idag är ett Aprilskämt… Ja, den där Franzén sägs ha spelat i dif också. Jag minns honom som back i AIK under många år, #8 tror jag han bar… sedan dök han upp i en dif-tröja och sedan vet jag inte så mycket mer. Hans son Mattias spelar visst i AIK:s J-lag sägs det.

  4. Marran skriver:

    Hur lång kommentar får man posta om ämnet David Engblom? Jag satte mig och började skriva av mig i ett word-dokument och har fan skrivit två A4-sidor.

    • PROZAC skriver:

      Marran – Du får skriva hur långt Du vill… Och jag kommer givetvis att lägga upp det. I två delar om WordPress börjar protestera… Men Du är alltid välkommen att skriva gästinlägg, det vet Du.

      Just nu är jag matt… AIK kan göra mig glad, trött och förbannad… Just Nu är jag alla tre.

      1. Glad över att Engblom ändå fick avsluta med ett år i Elitserien.
      2. Trött för att man trots allt fortsätter på den inslagna vägen att kasta trotjänare på soptippen långt innan bäst före datum.
      3. Förbannad för att AIK är verkligen för AIK vad Niklas Falk är för djurgården. Det tar emot att säga det, men kolla bara på Niklas Falk och dif. dif har förstått VÄRDET i att ha kvar honom även fast Falk kanske borde skickats för tre år sedan redan.

  5. Putte skriver:

    Var sak har sin tid….hur tråkigt det än låter….menb jag ser hellre att Jocke Norström, Gozzis grabb eller frasses pojk eller nån av de andra av våra sköna junisar får en tröja att växa i…..som Matrialare (EJ att förkasta!) kommer KUNG David tillföra mycket – UNDER en LÅNG tid Framöver!!!!!!!!!!!!! Hell GOZZI!

    • PROZAC skriver:

      Tja Putte – Du kanske har rätt… Men se på äckel-dif och Falk. De vet hur man ska vårda LEGENDER.

      Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag hade gärna sett Engblom och Nordström på isen samtidigt.

      • Fler exempel än Falk – Dackell i BIF, Davidsson i HV, Johansson i LHC.

        Men å så gör Baksidan en ”AIK” med Kallio så ni gnagare behöver inte känna er ensamma…

      • PROZAC skriver:

        Ståhlis – japp… visst finns det flera exempel. Kolla på Ronny Björlin i Nyköping också. Han är extrem vad gäller laglojalitet… Engblom hade kunnat blivit förste AIK:are med 1.000 matcher i klubben, men det ville visst inte sportchef Gozzi.

        Well, well…

  6. Marran skriver:

    Spelare som David växer inte på träd.

    Jag har tänkt mycket på det defensiva inför nästa säsong och nu när jag läser att David Engblom inte får förlängt så känns allt så mycket mer komplicerat. Varför går vi och gör så här?

    Ingen spelare är större än klubben. Inte ens Engblom. Men personligen så tycker jag, som alla andra, att Engblom för alltid skall hyllas och förbli den odödlig AIK-hjälte han blivit efter allt han har gjort för klubben. Och för mig är det en stor gåta att han inte får fortsätta. Och vad är det AIK Hockey försöker säga med det här? Jag tror att det handlar om att vi nu ska skicka tydliga signaler om att vi är här för att bygga. Bygga för att bli en storklubb inom svensk hockey inom en snar framtid. För det är väl det vi vill bli? Eller vill vi vara kvar där vi varit senaste åtta åren? Upp och ner, precis som Södertälje? Nej tack. Vi har alla våndats över kvalserier och allsvenska matcher tillika matcher i elitserien och div. 1 och nu är tiden inne att etablera oss i högsta serien. Och då kan vi offra en sådan spelare som David Engblom, trotjänare och hjälte, för att han kanske börjar bli till åren och inte passar in i den mall vi nu ska rita upp? Är det vad de vill säga oss?

    Ja, skulle det vara på det viset så är det fel. Helt åt helvete fel. Det gäller att bygga, helt riktigt, men det gäller att bygga smart. Nu har vi världens chans att skapa ett fullt fungerande hockeylag med en bra stomme, några spetsar och en fullt fungerande organisation som år efter år krigar om SM-tecknet. Och när jag skriver stomme så menar jag så klart att David Engblom är en del av det och att han har en given plats i laget. Maken till krigare har jag aldrig skådat.

    Men detta är så klart bara mina spekulationer, vi vet ju inte varför David inte får förlängt och vi vet ju inte vad AIK Hockey har för intentioner.

    Men om vi ska ta en liten svängom i det defensiva pusslet, som jag tänkt över den senaste tiden, så vill jag bara börja med att säga att vi alla måste ha i åtanke att den gångna säsongen var den första i Elitserien på många många år. Vi hade den överlägset billigaste och lättaste truppen i serien och med det vill jag säga att defensiv hockey var prioritet nummer ett redan från match nummer ett och att det offensiva spelet fick stå åt sidan. Det var vi alla med på, även David, och det är ju logiskt, även för den okunnige, och med facit i hand så gav det ju faktiskt resultat. Det hårda defensiva arbetet var det som gjorde oss starka och vi lyckades spela upp oss till en solid defensiv med Viktor Fasth som första utpost under hela säsongen. Och många spelare, även David, tog ett steg i rätt riktning under denna säsong och han om någon förtjänar en plats i laget även nästa år.

    Nu när säsongen är över så blickar vi tillbaka, utvärderar och samtidigt fortsätter arbetet för att kunna utveckla laget. Utveckla laget för att så småningom etablera oss som ett topp åtta-lag. Och hur gör vi för att kunna utveckla den defensiva delen ytterligare? Inte genom att inte förlänga med David. Nej, vi behåller givetvis den defensiva stommen, där jag kallt räknar in David, och bevarar den grundtanke som visat sig bli vägledande i hela arbetet och fortsätter att jobba på den inslagna linjen vi hade under slutdelen av säsongen och adderar med en ny back som har offensiva kvalitéer. Då får vi en bredd bland backarna som känns bra och trygg och vi skapar oss själva en god möjlighet att kunna bli ännu bättre bara genom att behålla stommen. Men det som är livsviktigt i det här läget är just att stommen, David inräknad, får vara kvar. Lägg därefter till en ny back. Men värna om de stora först. Värna om David. För spelare som han växer inte på träd.

    Om vi fortsätter att lägga vårt defensiva pussel inför nästa säsong så är just den nya backen, backtypen med offensiva kvalitéer, något som jag efterlyser inför nästa säsong. Jag tycker att Gozzi bör lägga vikt och pengar på att hitta en backtyp som t.ex. Rundblad, Mange Johansson, Elias Fälth eller Tim Erixon och samtidigt behålla stommen med grovjobbarna som har hjärtat på rätt plats. På så vis får vi in en extra dimension i det offensiva backspelet, för vi behöver verkligen en back som kan producera 25-30 poäng på en säsong. En back som kan styra och ställa i ett power play, en back som kan slå avgörande passningar, en back som vågar skjuta, en back som har ett bra skott och som rent generellt har offensiva kvalitéer. Ser vi på dagens hockey så är spelande backar livsviktiga och ska laget bli elitseriemässigt så gäller det att ha en, eller två, spelande backar av just den kalibern.

    Kanske var Josh MacNevin just en sådan backtyp som Gozzi lade vikt och pengar på inför den gångna säsongen. Josh hade ju ändå skrapat ihop imponerande 42+46 poäng i Växjö under två säsonger. Men innan jag drar några förhastade slutsatser om honom så vill jag gärna se honom göra en full säsong i Elitserien innan jag kan uttala mig om han var rätt spelare för jobbet eller om det blev en besvikelse. För det är svårt att sia redan nu om han håller elitseriestatus sett över en hel säsong och skulle han misslyckas, eller gud förbude, bli skadad, ja då kommer Tärna åter få bära det tunga ansvaret och det vill jag verkligen inte se en säsong till. Tärna var bäste poängplockare av backarna på 16 poäng och hade mest istid av alla. Inte konstigt att jag då och då var skeptisk till hans sätt att spela och att han gjorde många enkla misstag, killen spelade ju för fan en tredjedel av säsongen, klart man gör misstag då. Jag klandrar inte honom för något. Men han skulle helt klart behöva en wingman.

    Och jag tror att en backtyp av det slaget som jag nämnde tidigare, eller för den delen, en fullt frisk Josh på spelhumör, skulle komma att avlasta Tärna och att denne då skulle kunna höja sig ytterligare en nivå. Då har vi helt plötsligt tre backar som kan vara producerande offensivt samt att vi har ett gäng grovjobbare i Johansson, Carlsson, Nemeth och, i mitt tycke, David Engblom. För jag tycker verkligen att David håller elitserieklass. Han spelade +/-0 på 53 matcher i grundserien. Och för att ha en defensiv roll så är det mer än godkänt. Det är så bra som det kan bli om du är en defensiv back. Och han är inte en offensiv spelare eller en superstjärna. Han är en spelare som kommer till arbetet varje dag och utför sitt jobb, no more, no less, och är en enorm tillgång för laget. Han är den spelare som offrar sig i alla lägen och spelar tufft och fysiskt och är en spelare som kanske inte alltid syns i matcherna men fortsatt är den spelare som betyder så mycket. För klubben, för supportrarna, för medspelarna, ja, för allt som andas AIK. Jag har svårt att se vem som skulle kunna komma att ersätta honom. Just nu, ingen. Inte ens toppback i NHL.

    • Marran skriver:

      Det är ju bara att hoppas att det är ett fett aprilskämt. För det här satte igång hjärnverksamheten i mitt huvud kan jag lova. Kan man göra så här? Sparka David? Det känns ju helt ogenomförbart nu när jag tänker efter.

    • PROZAC skriver:

      Lysande Marran, kommer upp inom några timmar…

  7. Ekrri skriver:

    Lite info om AIK’s nya matchtröjor till nästa säsong.

    http://hockeymode.blogspot.com/2011/04/trojandringar-i-elitserien-till.html

  8. Per Vedin skriver:

    Visst känns det skittråkigt att Engblom skulle ha spelat sin sista AIK-match! Jag är alldeles för nostalgiskt lagd för att kunna tycka att han någonsin skulle få bli petad ur truppen (så det är väl bra att jag inte behöver ta såna beslut) och i nuläget förstår jag faktiskt ingenting. Gozzi måste ha minst tre superbackar på väg in i truppen för att kunna avstå Engbloms tjänster! Enligt mig har David varit given bland våra fem-sex bästa all-round backar den gångna säsongen, och endast efter Carlsson och Svensson vad gäller det defensiva spelet. Så nu ser jag med spänning fram emot vad klubben i våra hjärtan presenterar för heta värvningar. Annars blir det för Engblom att göra en ny bragd; som spelande materialare:)

    • PROZAC skriver:

      Per Vedin – Som Du säger. Det är upp till Gozzi nu att visa oss att han har något BÄTTRE att komma med. Men som sagt, när det gäller Engblom så handlar det inte bara om hans hockeykompetens och kunskaper utan även om att han är en ikon, legend och kulturbärare. Jag skulle gärna se honom i truppen men att han kanske fick hålla till i en 4:e kedja…

      Men, men… Kanske blir det en comeback när Gozzis bygge havererar i November ?!?!

      Fatta vilken bejublad comeback det skulle bli !!!

      • Per Vedin skriver:

        Eller #33 kanske återuppstår som målis när Fasth skriver på för Notre Dame Narcoleptics eller något annat skitlag. För jag tror inte att vi sett det sista av kungen på isen!

      • PROZAC skriver:

        Per – något inom mig säger också att David Engblom kommer att dyka upp på isen igen…

  9. BankOnPlank skriver:

    Jag har det!!!! Dom byter Engblom mot Laraque. Laraque spelar halva säsongen och lägger sedan av och Engblom kommer tillbaks. På det sättet får Laraque avsluta i klubben han älskar och Engblom får vila ett tag.

    Så är det för så ska det vara, måste vara och ÄR!

    Annars blir jag tokig!!!

    Och du nämner ett haveri… du misstänker att det kommer kastas halsdukar in i bås igen?

Kommentera

