AIK Crap De Luxe – Johan Åkerman

#44 Johan Åkerman – säsongen 94/95

Läste för någon vecka sedan på HockeyExpressen.se att AIK är intresserade av backen Johan Åkerman. Enligt artikeln så håller man tydligen kontakten med den forne AIK-spelaren. I nuläget så vet man dock inte om pengarna finns för ett eventuellt framtida kontrakt.

Se där ja…

Min första reaktion var att jag ville gråta, sedan började jag skratta hysteriskt för att sedan inse att jag fortfarande lider svårt av det derbytrauma som Johan Åkerman i allra högsta grad orsakade på egen hand hösten 1994. Behöver jag påminna er ?!?!

Jag gillar inte att riva i gamla sår… eller jo, det gör jag faktiskt.

Hösten 1994 var det som alla kanske minns NHL-lockout. Den 1:a november så mötte AIK ett äckel-dif som hade förstärkt sin trupp med svinet Mats Sundin. AIK var på god väg att besegra dessa parasiter då man ledde med 2 – 1 en bra bit in i den sista perioden.

Då klev Johan Åkerman in i handlingen och sjabblade bort det som kunde ha blivit en episk och tillika underbar derbyseger…

Trots att det har gått sexton år sedan detta debacle så ryser jag än idag av obehag när jag hör namnet Johan Åkerman. Må så vara att Johan Åkermans karriär gått spikrakt uppåt sedan han lämnade AIK sommaren 1997. Vän av ordning och hockeykunnande vill dock understryka att det inte enbart är denna icke-insats i derbyt som kvalificerar Johan Åkerman till kategorin AIK Crap De Luxe.

Sammanfattat över de tre säsonger som Johan Åkermans ”spelade” i AIK så orsakade hans insatser magsår, ångest och hjärtproblem för tusentalet AIK:are. Vill vi verkligen dit igen !?!?

Om Johan Åkerman någonsin skall spela i AIK igen (hoppas inte, behöver inte mera ångest) så borde han spela gratis !!!

2 Responses to AIK Crap De Luxe – Johan Åkerman

  1. Jeanette skriver:

    Tror inte du behöver vara orolig;)

    • PROZAC skriver:

      Bra där… 🙂 Ska jag tolka det som att en viss sportchef för ett ganska välkänt elitserielag raderat telefonnumret till den f.d. hockeybacken !?!?

Kommentera

