RETRO DE LUXE – 1978


Egentligen hade jag tänkt skriva om dagens match mellan Linköpings HC – AIK, hade även tänkt skriva några rader kring att Björn Bjurling stannar i AIK säsongen ut. Kanske hade det även blivit några rader om att Josh MacNevin stannar i AIK i ytterliggare två år.

Men Brynäsredaktionen satte några grymt snygga käppar i hjulen…

Ska förklara…

Fick ett gäng bilder av Ståhlis igår, närmare exakt 5 st. Samtliga bilder gjorde mig helt lyrisk och jag tappade givetvis konceptet eftersom jag genast började drömma mig tillbaka i tiden. Därför bjuder jag på en av dessa guldklimpar med en gång.

Bilden är från SM-Final #3 säsongen 77/78.

AIK vs. Skellefteå AIK. Det gick sådär…

AIK fick nöja sig med silver.

Hur som helst så är det en underbar bild och givetvis så fastnade mina ögon på den underbart galet fula men ack så känsloframkallande Favör-logotypen på AIK:s matchtröja.

(Klicka på bilden för att se den i full storlek…)

Favör…

Vet inte hur många av er som kommer ihåg denna livsmedelskedja, men när undertecknad bodde i Tensta under det glada 80-talet så fanns det en Favör-butik i centrum. Har för mig att det även fanns en Konsum och en Metro som stod för utbudet av livsmedel.

Man kan säga att Favör var dåtidens Lidl, lite lägre priser men även sämre varor. Favör var som Hammarby IF, kort och gott. Själva logotypen var som sagt en hemsk blaffa, i orange och mörkgrönt.

Minnen, minnen…

Idag så har Favör gått i graven, en del butiker gick upp i Vivo-kedjan medan några andra införlivades i Hemköps-familjen. Säga vad man vill om Favör, en sak kan man aldrig ta ifrån dem och det är att de faktiskt sponsrade AIK en gång i tiden.

Nog om detta, Linköpings HC – AIK om några timmar…

FORZA ÅBR…. AIK !!!

14 Responses to RETRO DE LUXE – 1978

  1. Brynäsredaktionen skriver:

    Va? Har du bott i Tensta också?

  2. Adam K skriver:

    Nu får AIK rycka upp sig för nu är dte inte många lag som ger poäng ju närmare slutet vi kommer, ni skulle passat på i början av säsongen vilket ni gjorde och även mellankaten, men dte är baar kriga på för AIK:S stolthet.

  3. *L* skriver:

    Det kommer att bli en spännande match då det inte går att komma ifrån att Lhc gjort det bra i det sista men som varenda kotte borde veta så har Aik varit och är skadedrabbat men ensam är inte starkast.
    Vare sig det går bra eller lite sämre så är kämparglöden det som gäller…

    • PROZAC skriver:

      *L* – Givetvis hoppas jag att AIK kämpar till sista blodsdroppen ikväll. Skulle de förlora så kan jag motvilligt acceptera det. Men på tisdag, då är det bara VINST som räknas !!! 😉

  4. *L* skriver:

    med halva av 3 perioden kvar leder Lhc med 4-0. Blev tvungna att acceptera en förlust ikväll.
    Lhc band fast gnaget på rälsen och körde över dem…

    • PROZAC skriver:

      *L* – Ja, det var en riktig tung förlust igår… Ingenting gick ju AIK:s väg. När linjedomaren krockade med Engblom tänkte jag för mig själv att ”Nu gör LHC mål…” Och ja, där dog ju också matchen. Bara hoppas att grabbarna är extremt revanschsugna till på Tisdag.

  5. *L* skriver:

    Luleå vann över Dif iaf med 2-1 men ja, på Tisdag…
    Den hemliga planen borde få folk att våga komma till Globen på derbyt…eller….

  6. BankOnPlank skriver:

    Älskade,vackra och otroligt kanadensiska Josh stannar!!!!! Det gör mig glad!!! Vissa andra saker gör mig mindre glad… tex att LHC kan spela hockey och att jag aldrig bott i Tensta. Dock bor jag ganska nära Jordbro.

  7. Adam K skriver:

    Hej=)
    du hittar en award i länken.

Kommentera

