Nytt år, nya segrar…

#12 Mats Ulander – får illustrera känslan för söndagskvällen…

AIK fick en smakstart på det nya året när man ikväll besegrade Timrå IK med 3 – 1. Trots det massiva spelövertaget så var det ändå Timrå IK som tog ledningen i 2:a perioden. Som så många gånger tidigare i vinter så övervägde jag att kravla ut till Hovets Hörna, men jag lät bli.

Några blickar ner mot den sexiga vakten (som jag för övrigt har namnet på nu, men som Ni kan fortsätta att fundera över) bakom AIK:s bås fick mig på mycket bättre humör, så jag stannade kvar på läktaren. Och tur var väl det eftersom Kent McDonell kvitterade bara några minuter efter. Fråga mig inte hur målet gick till, men mål blev det.

I sista perioden lossnade det äntligen för AIK och man kunde gå från
1 – 1 till 3 – 1 vilket även blev slutresultat. Segern var oerhört viktig för AIK eftersom 11:e platsen hade börjat att kännas obehagligt nära. Fast det är jämnt, galet jämnt. Det är tre poäng ner till Kvalserien, tre poäng upp till slutspel. Magkänslan säger dock att AIK kommer att ha två lag bakom sig när den 55:e omgången är spelad, och det ena laget blir förhoppningsvis Timrå IK.

Anyway… lite bandy nu !!!

Pinsamt nog har jag inte skrivit en bokstav om att AIK faktiskt tagit sin första seger för säsongen. I onsdags (29/12) så besegrade man Slottsbrons IF med 10 – 9 på Zinken. Säga vad man vill om att AIK spelade den hemmamatchen på smutsiga Söder. Men, jag tar det som ett gott omen. Det är bara en tidsfråga innan AIK tagit över bandyscenen i Stockholm och förpassat Hammarby IF Bandy till antingen Gubbängens IP eller konkurs. Eller kanske både och…

Hur som… STARKT JOBBAT GNAGET !!!

Avslutningsvis några tankar om det kommande derbyt den 11:e januari. Eller jag kanske skulle kalla det för familjetillställning eller företags-event hellre. Nåväl, i torsdags gick man (AIK/dif/Globe Arenas) stolt ut i media och meddelade att man hade en hemlig plan för att stoppa nya skandalscener.

Okej, vackert så…

Men om nu planen är hemlig, varför då gå ut med den dagen innan derbyt ?!?!

Det är ungefär som om en bankdirektör skulle gå ut med att man minsann INTE tänker delge några bankrånare koden till kassavalvet… Ja, om nu inte rånarna plötsligt står utanför dörren och ser hotfulla ut.

Kom igeeeeeen !!! Ni ger mig migrän !!!

Så länge man kan springa från ena kortsidan till den andra inne på Globen så skrattar jag åt alla s.k. hemliga planer, säkerhetsåtgärder o.s.v. Sätt upp ordentliga staket eller glasväggar som skiljer ståplats från sittplats. Det skall vara omöjligt att forcera sig förbi/genom/över dessa. Jag har skrivit det förr och gör det igen.

Hur svårt ska det va ?!?!

18 Responses to Nytt år, nya segrar…

  1. John W skriver:

    Mats Ulander, vilken legendar! Har du koll på vad han gör numera, är han kvar inom hockeyn? Han har väl varit tränare tidigare, men det det var några år sedan.

    … och bandy. Ja, det vore coolt om AIK tog sig förbi Hammarby på den fronten. Det är väl inte helt omöjligt på sikt trots allt… 🙂

    Lag i högstaligan på herrsidan i tre ”publiksporter” vore onekligen en fjäder i hatten för AIK som klubb.

    • PROZAC skriver:

      Hello John W – Jag vet att Mats Ulander tidigare var engagerad i Nynäshamn på deras hockeygymnasium som tränare. Kanske är Mats Ulander kvar där…vet faktiskt inte.

      Ja, det vore onekligen nice med AIK Bandy i högsta serien. Då kan man glömma allt vad ett normalt liv heter. Matcher varje dag, typ. Vore underbart. 🙂

      • Brynäsredaktionen skriver:

        Mats Ulander – hockeyspelaren som blev lärare på min gamla skola. Han var givetvis tvungen att stoltsera med en kolsäcksmugg vid fotograferingen. 😀

      • PROZAC skriver:

        Just ja Ståhlis, det har Du ju tidigare nämnt… Bra gjort av lärare Ulander att ta med en AIK-mugg på fotograferingen. Fast jag förstår att det är ett jobbigt minne för Dig… 🙂

        By the way, det var inte Du som var nere i Malmoe i lördags och växlade X2:or ?!?! 😉 Skiten ser ut som en Concorde nu, på väg att lyfta liksom…

  2. Jonas A skriver:

    Vad är Ullis mot Skjut Nurmi Skjut? Där kan vi snacka om profil. Och ska herrbandyn ta sig in i finrummet, får Bergshamra skärpa sig. Att med kort varsel tvingas flytta Annandagsderbyt mot pyjamasränderna halvvägs till Västerås (Spånga) pga dålig is, är skandal. En lokal klubb som idkar amerikansk fotboll, har Bergshamra som hemmaplan. Och tydligen lyste linjerna genom isen. Nåja: Hellre Zinken än Spånga. Alltid retar det nån, hehehe… Spånga retar bara oss. Annars borde väl natur-is på Skyttan, funka i år. Och den sexiga vakten, känner jag. Tror t o m att jag har kvar bilderna hon skickade på sig själv till min mobil. Skitnice tjej, för övrigt.

    • PROZAC skriver:

      Jonas A – Ulander och Nurmi går inte att spela ut mot varandra… 😉 De är lika stora hjältar… Dock ska rätt vara rätt så det kommer med stor sannolikhet dyka upp en Skjut Nurmi skjut bild på en favoritblogg nära Dig !!!

      Vad gäller bandyn och hemmamatcher så ser jag också hellre Zinken än Spånga IP, eftersom det säkert retar hela smutsiga Södermalm att AIK sakta men säkert tar över ruljansen. Det är bara en tidsfråga innan Bajens loppisbutik på Hornsgatan övergår till att bli en AIK-ägd butik som säljer AIK-souvenirer.

      Avslutningsvis… Du tror inte att jag skulle kunna få låna Din mobil ? 😉

  3. iffc skriver:

    Hur svårt skall det vara! In med glasburar på Hovet och Globen och stämningen kommer att stiga. Klacken blir ju glesare för varje period som går på Hovet.

    • PROZAC skriver:

      IFFC – Då jag känner Dig väldigt väl så anar jag en viss ironi… 🙂

      Men, eftersom Du är expert i ämnet så kan jag ju fråga… Måste box nödvändigtvis ske inne på arenan ?!?! Fördelar vs. nackdelar… Kan man inte spara det till Gullmarsplan, Globens Torg eller vad nu torget vid biljettförsäljningen nu kallas för ?

      Arboga har ju bevisligen fungerat som ”arena” också…

  4. 22 Huddinge skriver:

    Träfffade din kära vakt idag på Ikea i Kungens Kurva, kanske dags för besök för herrn…

    • PROZAC skriver:

      Ha ha, bra där SA… 🙂

      Jag har länge dragit mig från att åka till IKEA-anstalter eftersom dessa ställen ger mig svåra Ullaredsvibbar. Senast jag var på en IKEA-anstalt var innan träningsmatchen mot Almtuna IS. Jag och Klabbe hade en mysig ”middag” bestående av isterband på IKEA-anstaltens restaurang i Uppsala. Helt okej faktiskt. Faktum är att det var så nära romantik man kan komma fast det ändå inte var det. Ett vackert minne dock…

      Men hum, jag kanske får revidera mina idéer om IKEA Kungens Kurva. Verkar onekligen vara en spännande IKEA-anstalt som bjuder på mer än bara mat. 😉

  5. iffc skriver:

    Det var faktisk seriöst. En sluten klacksektion gör att klacken blir tätare och det skall inte bli möjligt att gå och sätta sig på en bekvämare lite lugnare plats med polarna ifall det går emot nere på isen. Något som dessutom kostar AIK, klackbiljettsnyltare.

    Vad gäller derbyt senast så var det väl inte så speciellt, skall man spela apa och jubla när dif gör mål så finns det väl bättre ställen än i AIK-klacken. Annars fick jag en kommentar från frugan kusins man om jag var på matchen. Det var tydligen stora rubriker även i Finland. ”This relly shows that the rivalery is for real”, så sant så sant. Hander det i Sverige är det fruktansvärt, hade det varit i Rom hade vi alla velat åka dit och turista för att känna på den häftiga fotbollskulturen.

    • PROZAC skriver:

      Ha ha… Du är KUNG mannen.

      När det gäller sluten klacksektion och klackbiljettsnyltare så kan jag bara hålla med, tänkte faktiskt inte i de banorna. Kanske kan man även införa någon form av avspärrning för oss på A24 så att vi inte kan baila iväg till Hovets Hörna i tid och otid.

      Sista meningen i Ditt inlägg är hur som helst dagens obestridbara sanning.

  6. *L* skriver:

    22Huddinge,
    vart på Ikea mötte du på henne?
    Var ju också där…

  7. Webmaster skriver:

    .
    Den här bloggen är nog hockeysveriges allra gulligaste hjärtspalt numera……
    .
    Är det inte bättre att du rakt ut frågar den där vaktslynan om du får choka henne och på så sätt besparar andra dina prepubertala trevande försök att påkalla hennes uppmärksamhet ??
    .
    sen får man väl hoppas att hon har förstånd nog att avböja alla närmanden från din sida, förutsatt att hon inte tycker det skulle vara behändigt med lite extra fickpengar…
    .
    Dessutom vet ju vi som är en smula ytligt bekanta med dig att då du känner doften av kvinna på hemmaplan så duger plötsligt inte hovets mark att beträda …
    .
    SKÄMS !!!!

    • PROZAC skriver:

      Hjärtspalt… Kommer inte det begreppet från typ… Kamratposten eller vad nu Lunarstorm i pappersform hette när det nu begav sig ?

      Hur som helst… Jag förstår Din svartsjuka och alla frågor som rör sig i Ditt huvud just nu.

      1. Vem ska jag äta isterband med på IKEA-anstalten i Uppsala nästa sommar ?
      2. Vem ska jag småmysa med i bilen ut till Åkers Styckebruk ?
      3. Vem ska jag sms:a med klockan 02:39 om vad Fjällby hade på sig för underkläder senast ?

      Men Du kan vara lugn Webmaster/Klabbe…. det är Du och jag för alltid. 😉

    • PROZAC skriver:

      Webmaster – F.ö. så undrar jag vad denna vakt gjort Dig ?!?!

      Enligt säkra källor är hon en kanontjej, så vem som ska bespara vem vad får Du fundera över en gång till…

  8. *L* skriver:

    apropå Ikea anstalten i Kungens kurva…
    Om man har ett besök där så se till att inte åka dit på en helg…
    Hela Anstalten har blivit en dagisanstalt då alla verkar känna sig tvunget manade och åker dit med hela familjen och grannskapets alla ungar.
    Ikea anstaltens anställda fungerar numer som dagisfröknar.
    Släpper ungarna på fri fot och jag antar att de har en gps på varenda kid för det verkar som om de får med sig rätt till slut.
    Skulle isåfall rek, Ikea mot Bromma.

Kommentera

