Molin, Molin… Sacha Molin !!!

Framsidan på Sacha Molin och Patric Åbergs spelarkort från 94/95…

För någon dag sedan så ramlade det in ett mail (Tack D.Sandvik !!!) som fick det att nästan gå i byxorna på undertecknad, mailet innehöll nämligen ett helt gäng scannade hockeybilder från LEAFs Elitserien set 94/95. Det här med hockeybilder/kort var ju riktigt stort i mitten på 90-talet och givetvis var undertecknad en av många som spenderade allt för stora summor på dessa kartongbitar med spelarbilder på.

Baksidan på Sacha Molin och Patric Åbergs spelarkort från 94/95…

Givetvis måste jag bjuda på två av mina favoriter, nämligen Sacha Molin och Patric Åberg. Dessa två herrar rök nämligen ihop på träning någon gång under säsongen 94/95. Vill mig minnas att det var Patric Åberg som lackade ur på Sacha Molin efter att Sacha Molin spelat onödigt våldsamt på träning. Patric Åberg satte därför Sacha Molin ordentligt på plats vilket renderade i ett skönt slagsmål.

Händelsen uppmärksammades av media, som redan på den tiden var ute efter att kunna skriva så svarta rubriker som möjligt om AIK.

Hur som helst, ett underbart minne från det glada 90-talet. Och ni kan var lugna för att det kommer flera retrobilder framöver.

 

POWERBREAK !!!


Tillbaka till nutid. Det har ju gått några dagar sedan debaclet uppe i Ö-vik, och jag har reflekterat och förlikat mig med resultatet… Det var ju upplagt för AIK:s sjunde raka seger, men det slutade med en övertidsförlust. Hur som helst så är ju en poäng bättre än noll poäng, och nu får AIK chansen att påbörja en ny segersvit. Stor hjälte var ännu en gång Viktor Fasth som motade 35 av 37 skott.

I dagens Anrellblad så finns f.ö. en läsvärd intervju med Viktor Fasth.

 

POWERBREAK !!!

 

Avslutningsvis något helt off-topic, men som gjorde mig lite smått lycklig då jag vet att Flempanrat kommer få allvarliga hjärtbesvär över detta. Nämligen att Leksands IF tvingas låna tre miljoner av Leksands kommun eftersom masarna tydligen har hamnat i ekonomiska problem. Dessa miljoner är enligt Flempanrat pengar som kommer från Stockholms skattebetalare, och Ni som följt diskussionerna på Golden Hill vet ju hur hysterisk Flempanrat varit över detta faktum.

Ska bli intressant att följa Flempanrats fortsatta korståg mot Leksands IF, om nu Flempanrat fortfarande lever. Någon som vet ?

Själv blir jag inte hysterisk, däremot lite avis… Tänk om kommunalråden i Solna Stad bara hade hälften av den inställning som kommunalråden i Leksands kommun hade. Som det är nu så känns tyvärr Solna Stad som AIK Hockeys största fiende, tätt följda av Ishockeyförbundet, Hockeyligan och Tomas Ros.

2005 ansåg majoriteten att AIK i Elitserien var en utopi, men nu är vi där. För att fortsätta på utopi-spåret… Jag väntar på den dagen AIK Hockey får sitt rättmätiga stöd av Solna Stad i form av kommunala skattemedel. Stäng en förskola eller två, det spelar ingen roll. Om Leksands IF lyckats manipulera kommunalpolitikerna så ska vi inte sätta oss ner och tjura över det, utan se till att att vi gör detsamma. Fast i en mycket större skala.

Hur som…

Vi kan ju börja med att krossa Skellefteå AIK imorgon.

FORZA AIK !!!

10 Responses to Molin, Molin… Sacha Molin !!!

  1. BankOnPlank skriver:

    Kul att du gillade bilderna!:D

    läxzandh har naturligtvis köpt ett kommunalråd från finska 3:e-ligan. AIKhatarbladet säger att han syntes på tv under ett powerbreak i NHL 1978, äger en tråd från en ismaskinförares högra strumpa och gillar samma ölmärke som Jagr. För 54e året i rad kommer därför läxzand att gå upp i elitserien. (Han är en stjärna med enorm rutin som kan tillföra extrema bla bla bla som läxzandh brukar säga när dom värvat ”stjärnor” dom hittat på Statsmissionens toalett.)

    Deflorera själläftäå!

  2. stefan skriver:

    Jag har god insyn och kan intyga vad som egentligen hände:
    Sacha spelade vårdslöst på träningen då åberg kom bakifrån och började dela ut slag sk chicken start, de hade varit rättvisare om han hade åkt fram och sagt att nu gör vi upp som på NHL maner, sacha som plötsligt fick slag från sidan snett bakom gav igen bra kan jag säga, och att han blev ordentligt satt på plats stämmer inte, de slogs ett tag utan att nån fick in några träffar, sedan blev sacha förbannad lämnade tränigen och gick upp på gymmet, efter det så spådde åberg på i media vad som hänt, medan sacha var mer tystsam om det hela.
    från en som var där

    • PROZAC skriver:

      Stefan – se där ja. Tack för Din korrigering av vad som egentligen hände.

      Eftersom jag refererade till de minnen jag har av vad som rapporterades i media så blev det tyvärr ett inlägg som gav en felaktig bild av vad som EGENTLIGEN hände mellan Sacha och Åberg. Jag borde lärt mig att man inte ska lita på vad mediahyenorna kläcker ur sig, men men… Hur som så lyfter jag på hatten för Din kommentar, har Du flera sköna anekdoter att bjuda på så är det bara att höra av Dig… 🙂

      En liten gissning bra… Du var själv med på isen ? 😉

  3. Åke skriver:

    En kommun ska för fan inte låna ut pengar för att en hockeyförening inte kan sköta sin ekonomi. Det förstår du säkert också, även om du inte vill erkänna det.

    • PROZAC skriver:

      Åke – Nu börjar vi prata om samhällsstruktur och politik… Och där ser jag inga problem i att en kommun stöttar det lokala hockey/fotbollslaget. Allt handlar om vad man vill se för kommunal struktur och upplägg.

      Jag skulle lätt kunna avstå alla busskurer, parklekar och annat onödigt ”samhälls-krims krams” om jag visste att skattepengarna går till AIK Hockey.

      Jag förstår dock att den nuvarande korrupta strukturen där skattepengarna används för representation är vad som anses normalt. MEN, allt går ju att ändra på…

    • Brynäsredaktionen skriver:

      Men du, Åke – då kanske du ska ta ett snack med Linköpings kommun och fråga hur mkt skattepengar som gått åt till att finansiera Plopphallen (som iofs ger bra avkastning men det visste man inte då). Å de lägger inte bara pengar på publikdragande sporter, de lägger dessutom ut miljoner på s.k. konstverk – kolla öster om Tullbron, om nån gång åker förbi där, vilken ”vacker” båge som nån ”konstnär” tagit en miljon för besväret och kolla in Järnvägsparken vilken dussintutteskulptur som en annan ”konstnär” plockat en hel del flis för.

      Hockeyn ligger i lä när det gäller slöseri, Åke…

      • PROZAC skriver:

        Ja, min skapare… När man tänker på hur mycket pengar som går åt till rent skit så blir man ju fundersam. I närheten där jag bor har man slängt upp ett konstverk i form av en stenbumling. På denna stenbumling har en s.k. konstnär ristat in ett halvt kapitel av en bok…Vem betalade den stenen ? Varför fick inte AIK pengarna istället ? Blir jag gladare av denna stenbumling ?

        Nu blev jag alldeles yr, för hur mycket onödiga konstverk har inte bekostats av skattemedel ?!?! Jag måste avbryta innan jag svimmar och går in i depression.

  4. Åke skriver:

    Återigen: Leksand sköter inte sin ekonomi. Det ska inte skattpengar gå åt till att fixa. Antar att du är ironisk om ”onödiga” busskurer etc.

  5. Åke skriver:

    Prozac: I den bästa av världar finns både välmående hockey och busskurer 🙂

    Brynäsred: Visst slösas det pengar på massor av annat än hockey, men det är inte min poäng. Jag ser gärna att kommuner satsar pengar på ungdomsidrott, bygger ishallar, med mera. Men: Kommuner ska inte gå in med skattepengar för att rädda elitföreningar som inte kan sköta sin ekonomi, det är en stor skillnad.

Kommentera

