AIK = Alltid I Kaos ?!?!

Mattias Beck ÄR nummer 22, nummer 22 ÄR Mattias Beck !!!

Just nu så består idrottsmedias bevakning till 90 % av AIK-relaterade nyheter och artiklar, känns det som i alla fall… Dulee Johnson har ju dragit sitt strå till stacken när det gäller att generera artiklar där AIK blir omnämnda. När det gäller ishockeyscenen så har Mattias Becks vara eller icke vara i AIK genererat artiklar de senaste 24 timmarna.

I onsdags fick Mattias Beck beskedet av AIK att han ställs utanför truppen. Nyheten publicerades i alla fall strategiskt eller om man hellre vill ironiskt nog timmarna innan matchen mot MoDo. Än mer ironiskt blev det i och med att Mattias Beck var matchens profil på www.aikhockey.se, men det var bara rent oflyt för AIK:s webbkung Adam Ekman att det blev så. Lite humor dock. Nåväl, från att ha varit assisterande kapten samt en av hjältarna nere i Jönköping var Mattias Beck plötsligt utanför truppen på mindre än en vecka.

Givetvis förstod jag att någon skulle ställas utanför truppen i och med att Rastislav Pavlikovsky och Kent McDonell värvades till AIK, men att Mattias Beck skulle ställas åt sidan kom faktiskt som en chock. I min subjektiva värld hade jag ställt Daniel Rudslätt eller Tobias Ericsson utanför truppen, men de herrarna kanske är de som drar alla roliga historier i omklädningsrummet… Vad vet jag ?

Som jag skrev inatt så träffade jag Mattias Beck i pausen mellan 2a och 3dje perioden. Han beskrev hela situationen som att befinna sig i ett sorts vacuum. Det gjorde faktiskt ont att se Mattias Beck nedstämd eftersom han varit en av dem som visat en stadig uppåtkurva de senaste matcherna. Men det besked Mattias Beck gav var att han skulle fortsätta träna med AIK, visa att ledningen tagit fel beslut och göra det bästa av en eventuell utlåning.

I och med att Rastislav Pavlikovsky och Kent McDonell gjorde bra ifrån sig i matchen mot MoDo så kände i alla fall jag när jag somnade igår att vi troligtvis skulle få se Mattias Beck i Almtuna IS inom kort.

Och så idag… Knappt hade man vaknat och hunnit klia sig på pungen innan man möttes av nyheten om att AIK tagit tillbaka Mattias Beck och att han var uttagen till matchen mot Timrå IK imorgon lördag. Anledningen till att Mattias Beck togs tillbaka så snabbt visade sig bero på att Tobias Ericsson gått och skadat sig. Ironi i PROZAC:s subjektiva värld. Inget ont om Tobias Ericsson, för han är en kämpe precis som alla andra i truppen. Men, på 8 matcher har han levererat 0 mål och 0 assist vilket jag inte tycker håller.

Nu har hela ”situationen” löst sig per automatik. Jag hoppas av hela mitt hjärta att Mattias Beck gör ett klassmål av sällan skådat slag i matchen mot Timrå IK imorgon.

Gärna ett mål som bränner sig fast på herrarna Anders Gozzi, Gunnar Persson och Roger Melins hornhinnor för all framtid.

Kan inte låta bli, men i och med detta debacle så tillägnar jag Mattias Beck en egen kategori på bloggen, för det är han ABSOLUT värd.

Mattias Beck är AIK, AIK är Mattias Beck !!!

9 Responses to AIK = Alltid I Kaos ?!?!

  1. Black Boris skriver:

    Det är trist att det ska behöva bli en sådan soppa av denna… soppa.

    Tycker nog att AIK:s lagledning kunde ha lite mer is i magen. Jag menar, Bång är skadad, Pavlikovsky har ett try-out-kontrakt, McDonald har just anlänt. Man kunde ha väntat åtminstone ett par matcher innan man bestämde sig för vem eller vilka som ska petas.

    När det gäller Rudslätt håller jag emellertid inte med dig. Han har presterat dåligt poängmässigt så här långt. Men sett till spelet och hur han bidrar i forechecking och hemjobb samt skapar utrymme för sina kedjekamrater så tycker jag faktiskt att han tillhör lagets fyra-fem viktigaste kuggar. Därmed inte sagt att han hittills varit så bra som jag hade hoppats. Mot Modo borde han exempelvis ha satt minst ett av alla lägen.

    Beck så. Han har verkligen, trots lite speltid, gjort bra ifrån sig. Jag har haft känslan av att han fått en nytändning i eliten och att han var på väg mot en riktigt bra säsong. Därför är jag också besviken över hur han nu ställts åt sidan – för att plötsligt vara tillbaka igen en dag senare! Taskigt skött från lagledningens håll, minst sagt.

    Samtidigt är det väl som så att det står mellan Beck och Tobbe om vem som ska lånas ut. Beck känns hetare på grillerna, och som den med störst potential framåt. Tobbe tycker jag är mer stabil, gör alltid ett bra jobb och har en positiv utvecklingskurva.

    Sedan kan man fråga sig vad Gynge och, faktiskt, min favorit Bång har uträttat så här långt. Inte för att jag vill släppa någon av dessa två men ändå. Engblom har inte heller imponerat direkt men bör ändå väl inte ligga särskilt pyrt till?

    Ju mer jag tänker på saken desto mer förstår jag hur Gozzi, Melin och Persson resonerar. Men visst fan skulle jag sakna Beck om han försvann. Kanske hade räckt med att ta in McDonell?

    • PROZAC skriver:

      Ey mannen. Inte är det lätt inte… Gynge, ja… Han har ju faktiskt inte levt upp till mina förväntningar heller.

      POWERBREAK !!!

      Så, nu när det är avklarat så kan jag hålla med Dig. Det borde räckt med Kent McDonell. Rastislav Pavlikovsky är en bra spelare, men vad hände med ”linjen” om att tillaga ett lag på närproducerade råvaror ? Se där… Nu kom jag in på mat också. Men vad vet jag, Rastislav Pavlikovsky kanske har rötterna i Norsborg ?!?! Ska efterforska lite där…

  2. Black Boris skriver:

    Freudiansk felskrivning i början av min förra kommentar. Jag var hungrig. 😉

  3. Dahl skriver:

    Apropå 0+0 så vill jag givetvis nämna vår kapten. Underligt att han tycks stå över all kritik. Speciellt när vårt PP är helt åt helvete. Förväntar mig en snar sågning av PROZAC där. CH har ju varit skadad halva säsongen, så jag tycker det är ett bevis på löjligt dåligt tålamod att ge sig på honom (och Bång). Men AIK är som sagt kaos (och inte aosk som dif fotboll).

  4. Marie skriver:

    Kanske inte så konstigt att Gynge inte har levt upp till sin nivå än med tanke på hur många matcher han har varit borta 🙂 Ge honom några matcher precis som alla andra har fått sina chanser så ska ni se. Kolla bara på Sandberg.

    • Black Boris skriver:

      Jag håller med dig om Gynge, Marie. Som jag också skrev i min första kommentar; jag vill inte släppa varken honom eller Bång. Sistnämnde missade ju väsentliga delar av försäsongen och sen pajade han mellanbenet i slagmanshanden.

      I Gynge och Bång har vi förhoppningsvis ett finfint sparkapital. Jag tror och hoppas t.ex. fortfarande att Gynge kan komma upp i 15 kassar i vinter. Bång är och förblir den största borisfavoriten av dem alla och jag kan inte tänka mig ett AIK 2010/11 utan honom.

      Om Bång blev petad skulle jag allvarligt överväga en flytt till Borås. Black Borås!!

    • PROZAC skriver:

      Sant… Gynge kommer nog komma igång snart 🙂

Kommentera

