En PREMIÄR !!! med många intryck…

Väntan är ÄNTLIGEN över, igår började ny AIK-historia att skrivas…

Efter många dagars olidlig väntan så drog Elitserien 2010/2011 äntligen igång igår. Att AIK skulle få svårt mot Linköpings HC hade jag räknat med och således kom förlusten inte som någon större överraskning. Dock tycker jag att siffrorna 1 – 5 är missvisande…

AIK var faktiskt bättre än vad sifforna visar, vilket jag tror att de flesta som var på Hovet kan hålla med mig om.  

Att AIK-spelarna var extremt taggade märktes på skridskoåkningen och frenesin i spelet. Inför den sista perioden så stod det ”bara” 1 – 2, men i sista perioden så lade LHC in en högre växel samtidigt som man gjorde det psykologiskt viktiga 1 – 3. Där tog matchen slut och de två sista målen som AIK släppte in var inget annat än resultatet av att luften hade gått ur.

Media har ju redan skrivit en massa om matchen på sitt sätt, så här kommer några reflektioner på mitt sätt. Vi kör den beprövade varianten med några reflektioner i punktform. 😀

Men först en bild… (fotograf : Stickan Kenne)

  • Richard ”CH” Gynge blev AIK:s historiska målskytt när han reducerade till 1 – 1. Oscar Steen och Jonas Liwing spelade fram till målet och skall även de uppmärksammas. Richard ”CH” Gynge fick för övrigt innan matchen ett pris då han av supportrarna röstats fram som förra säsongens bästa spelare i AIK.
  • Introt på jumbotronen var helt underbart. Man visade en film på hur HV71, Färjestads BK m.fl. lyfte SM-bucklan och avslutade snyggt med att Nu skrivs ny historia. Kommer inte exakt ihåg i detalj, men det var riktigt läckert.
  • Stämningen, vilken STÄMNING !!! Till och med nedrökta Lasse Anrell skrev i sin krönika på Aftonhoran att AIK:s kortsida lät mer än skansens kortsida under SM-slutspelet i våras.  
  • Många hade hoppats på att David Engblom skulle få ta första tekningen, men så blev det inte.
  • Hovets Hörna har blivit en pub enbart för oss med säsongskort. Blandade känslor där. Visserligen är det skönt att inte behöva köa bort hela pausen för en öl som man sedan få svepa i sig på 30 sekunder. Samtidigt är det lite trist när vissa av ens vänner blir nekade att få komma in. Hmmm…
  • Matchen i matchen var ju mötet mellan Patric Blomdahl och Andreas Jämtin. Jag hade sett fram emot lite tacklingar och fula tilltag, kanske till och med ett slagsmål. Men båda herrarna höll sig väldigt lugna. Efter matchen var i alla fall Andreas Jämtin lyrisk över AIK:s publik.
  • Några av målen som Christopher Heino-Lindberg släppte in såg faktiskt inte helt otagbara ut. I alla fall… Efter matchen så vägrade Heino prata med mediahyenorna. Helt rätt Heino !!! Till nästa match hoppas jag dock att Viktor Fasth får chansen.
  • Josh MacNevin hade behövts, men jag tror att Linköpings HC hade vunnit i alla fall. De var det bättre laget…
  • Matchprogrammet !!! Riktigt snyggt och stilrent, dock har jag väldigt svårt för A4-formatet då det tar stor plats. Mina föräldrar som lagrar alla mina matchprogram kommer gråta när jag bär in ännu ett gäng tidningsholkar till pojkrummet någon gång i vår.
  • Patrik Nemeth är grym !!!
  • Trycket och stödet de avslutande minutrarna på Hovet var sjukt mäktigt. Trots 1 – 5 underläge så hyllades AIK med massiv sång, gåshud är bara förnamnet.
  • Det var en underbar premiär, resultatet hade givetvis fått kunna vara det omvända.

Nu är i alla fall cirkusen igång. 54 matcher kvar och vi är redan klara för Kvalserien, om man nu vill se det från en annan vinkel. Frölunda/Indien borta på lördag och då hoppas jag att AIK skakat av sig permiärnerverna och annat som kan tänkas spöka.

P.g.a. jobb på SJ samt arbete med AIK:s matchprogram så kommer bloggen att uppdateras lite sparsammare under helgen.

By the way, KÖP Matchprogrammet i vinter !!!

Nåväl…

Vi är tillbaka, och NU skrivs ny historia !!!

8 Responses to En PREMIÄR !!! med många intryck…

  1. rex_tarzan skriver:

    Var inte det där introt med bucklan hockeyligans?
    Sen efter den började vårt intro.

    Matchprogrammet var grymt!

    • PROZAC skriver:

      Hejsan rex_tarzan !!!

      Jo, det stämmer att introt med de olika bucklorna var Hockeyligans egen propaganda. Jag har letat runt på nätet och hittat liknande filmer från tidigare säsonger. Synd där. Jag tycker ändå den var rätt cool om man sätter filmen i ett sammanhang där AIK är tillbaka och på jakt att ta den där bucklan som har varit i fel händer så pass länge.

      Matchprogrammet är grymt i år och bättre kommer det att bli !!!

      BELIVE THAT !!! 😉

  2. Marie skriver:

    Dom spelar mot Frölunda på tisdag nästa vecka… även om man hade hoppats på en lördagsmatch till 🙂

  3. Brynäsredaktionen skriver:

    Vad nu?! Har Du ditt pojkrum kvar?? 😀

    • PROZAC skriver:

      Ja, jag har inte riktigt lyckats flytta hemifrån ännu trots att jag bott i Falun, Västerås och numera har ett eget mansion i Årstadal. Pojkrummet har på något vis blivit förvaring av matchprogram, fotbollströjor och mycket annan AIK-memorablia. Föräldrarna är jätteglada över detta som du säkert förstår.

      • Brynäsredaktionen skriver:

        OK, med tanke på släkten så hoppas jag att det finns ett annat pojkrum fullt med efterlämningar från Hockeuhufvudstaden… 🙂

      • PROZAC skriver:

        Ha ha, nej Du. Brorsan har tagit med sig allt Brynässkräp till Sollentuna.

Kommentera

