Sidospår i sommarvärmen…

#12 – Mats Ulander i AIK 74/75 – 83/84 

Året är 1981, eller kanske 1982…

På bilden så exploderar AIK:s forward Mats Ulander i skridskoåkning de luxe. Han ska fram och ingen motståndare ska tro att de kan sätta stopp för honom. Man kan nästan höra hur skridskoskenans stål strimlar sönder Hovets nyspolade is.

Bilden andas energi, målmedvetenhet och… ATTACK !!!

Omedvetet så har jag ännu en gång svävat tillbaka i tid och rum och mina tankar befinner sig väldigt långt från 2000-tal. Det är någonting speciellt med bilder på AIK-spelare i de klassiska Lotto-tröjorna.

Men, så fastnar jag i bilden igen… 

Fastnar i en detalj, fastnar i reklamen, typ själva texten… Den sätter sig som ett tuggummi under mina skor.

TÄND PÅ LOTTO

Att man kan spela på Lotto har man ju hört talas om, men tända ?!?!

Jag har ingen aning om huruvuda detta uttryck kan kopplas till det sexuellt frigjorda och glada 80-talet men jag misstänker starkt att det finns en koppling någonstans. Klabbe kanske kan bekräfta.

Han var med då.

Men, hur tänkte man ?!!? Vad menade man, egentligen ?!?!

Efter tre timmars funderande och härdsmälta i sommarvärmen så lägger jag detta uttryck åt sidan, för denna gång.

Hur som helst.

Säsongen 81/82…

Om nu någon i publiken verkligen tände till och blev lottomiljonär förtäljer inte historien. Men Mats Ulander tände till, AIK tände till och våren 1982 så kunde AIK stolt titulera sig SVENSKA MÄSTARE !!!

Och Lottoreklamen, den ÄR och förblir en klassiker.

— — —

Fick för övrigt ett mail från Ulrik Hammarström som är en AIK:are med koll på gamla spelare och tröjnummer. Mailet innehöll lite intressanta uppgifter om gamla AIK-spelare och således har sidan med tröjnummer fått sig en liten uppdatering.

— — —

Passa på och lid ordentligt i värmen nu, snart börjar hockeyn !!!

3 Responses to Sidospår i sommarvärmen…

  1. Brynäsredaktionen skriver:

    När hockeykarriären var över så inleddes en annan – som lärare på Jordbromalmsskolan med uppgift att försöka lära ut något vettigt till snorungarna där. Hur det gick och om Mats ens är kvar vet jag inte MEN han kunde iaf inte låta bli att ståta med en AIK-mugg vid fotograferingen till skolkatalogen.

    Hade jag den bilden så skulle jag lätt skicka över den till dig…

  2. Aurora skriver:

    Tack för inviten. Mycket AIK vad det ja. Själv bor jag i Jönköping och du kan själv lista ut vilket lag som gäller här. Ha det gott

Kommentera

