A24 goes E24…

Anrellbladet presenterade idag en artikel om att flera elitserieklubbar gick med förlust denna säsong, bland annat gick Färjestads BK back med 4 miljoner kronor vilket är glädjande. Artikeln avslutas med en enkät där man frågar samtliga klubbars påvar (även AIK:s) om det ekonomiska läget…

Som vanligt när det gäller AIK Hockey så är informationen om hur det står till med ekonomin obefintlig trots att undertecknad numera är aktieinnehavare… Något bokslut eller balansräkning har EJ synts till.

Vilken TUR att man får lite information genom Anrellbladet i alla fall.

Nåväl…

I artikeln så uppger Peter Mellqvist att man i nuläget har 4-5 miljoner i eget kapital. Tjusigt värre. Min fundering är om det är pengar från aktieemissionen eller om det är det kapital som blivit över efter att man fått sina ”TV-pengar” från Hockeyligan.

Noterbart är att AIK inför säsongen 10/11 öker sin spelarbudget från 15 miljoner till 30 miljoner. En dubblering med andra ord. Att den nya truppen inte känns dubbelt så bra som föregående säsong är dock en helt annan femma. Men det kanske ska vara så. :-/

Avslutningsvis…

AIK gjorde ett minusresultat föregående säsong på 10-12 miljoner. Detta är dock ingen nyhet, men jag blir lika mörkrädd varje gång jag ser de siffrorna. Känslan är ungefär som när man nästan blivit överkörd av tåget men klarat sig undan i sista sekund. Nu gick det ju vägen eftersom AIK slog Växjö Lakers. AIK klarade sig och är just nu i en viss form av ekonomisk trygghet. Men jag kan fortfarande rysa av obehag när jag tänker på hur illa det kunda ha gått…

Funderar vidare, framåt….

Läste på Golden Hill att man ska flytta kansliet från Ritorp till någon annanstans, samt att man anställt några personer som ska hålla på med marknadsföring. Givetvis är detta en nödvändighet… Någon som har koll på kostnaderna kring detta ?

Mitt i alla dessa funderingar så slår det mig att AIK borde lägga drömmarna om Peter Forsberg åt sidan och värva en EKONOM av Peter Forsbergs kaliber istället. Känns som att det behövs…

För…

Någonstans inom mig så gnager den ständiga oron att man efter några års total tystnad får ett tiggarbrev från AIK Hockey om att det saknas pengar (IGEN !) och att supportrarna därmed erbjuds köpa aktier, tegelstenar eller vad de nu hittar på.

Jag hoppas att det inte blir så, men så länge som AIK Hockey beter sig som DDR när det gäller ekonomin så kommer den ständiga oron att alltid finnas kvar som skön grädde på det sportsliga moset av oro.

Till er som inte förstod rubriken… heja Bajen !!!

Kommentera

