Bara dagar kvar…

…tills transferfönstret stänger för den här säsongen. Som de flesta vid det här laget säkert känner till så fick ju Georges Laraque kicken från Montreal Canadiens förra veckan. Direkt började spekulationerna om eventuell comeback i AIK.

I dagens Anrellblad kan man läsa om att Georges Laraque mer än gärna spelar för AIK… GRATIS !!! Vidare kan man läsa att AIK är det enda laget han bryr sig om… Nu hoppas jag verkligen att AIK och Anders Gozzi knyter ihop det här så att vi åter får se Georges Laraque i AIK. Tydligen så har Montreal Canadiens sista ordet och jag hoppas verkligen att de inte sabbar det här. Fast man ska aldrig vara för säker när det gäller fransktalande kanadensare.

…tills KHL-omröstningen på Onsdag. Jag har funderat och kommit fram till att jag kommer rösta NEJ till att AIK ska spela i KHL. Jag har svårt att se något KHL-lag dra lika många åskådare till Hovet/Globen som Leksands IF faktiskt gör. Förvisso är pengarna större i KHL, mycket större. Samtidigt så kommer AIK få ökade kostnader i KHL med ännu högre spelarlöner och ökade resekostnader m.m.

Om klubbar som Växjö Lakers, Mora IK och Huddinge Hockey kan bedriva sin verksamhet med blyga publiksiffror och ändå ha en sund ekonomi så borde AIK klara av detsamma och ändå ligga i toppskiktet av Allsvenskan. Må så vara att det kommer dröja många år innan AIK går upp i Elitserien om man rättade mun efter matsäck, men jag tar hellre DET än Snabba Cash och en oviss framtid i en rysk liga som står och faller med oljepengar…

Dessutom så är det knappast troligt att någon i dagens trupp skulle bli kvar om AIK till hösten skall spela i KHL. Jag vill ju se Bång, Beck, Sandberg, Bjurö och alla våra andra AIK-hjältar utvecklas och ta steget upp i Elitserien med AIK. Och det tror jag de flesta andra supportrar också vill.

Det är möjligt att ett JA visar sig vara rätt, men man ska alltid gå på magkänsla och min magkänsla säger mig att AIK har inte tagit sitt sista SM-GULD i hockey. Om det sedan kommer att ta 55 år som det gjorde för fotbollen återstår att se, men på vägen dit kommer jag fortsätta supporta mitt AIK !!!

4 Responses to Bara dagar kvar…

  1. Mr B skriver:

    Dessutom, i ärlighetens namn, så kan det ju inte vara så kul att bli slagpåse #1 heller. Tror nog att AIK skulle bli rejält pungslagna i KHL aka Oljeligan. Nä, ta steget upp till oss i ES istället och låt Håkan Loob drömma vidare – ensam!

  2. Daniel skriver:

    Jag måste också säga att det känns roligare att drömma om en framtid i Elitserien än i Ryssland.
    Även om jag tycker om tanken att AIK ligger i förarsätet så är detta projekt kanske inte det rätta för det.
    En långsiktig satsning på att stabilisera ekonomin och sedan återta sin rätta plats i Elitserien är nog bättre. V.Ahlström skyttekung i Elitserien 2015?

    • PROZAC skriver:

      Daniel – WORD !!! Du har sammanfattat mina tankar i Ditt svar.

      Problemet är bara att varje gång AIK Hockeys styrelse lovar långsiktighet så tar det bara tre månader innan de börjar bränna pengar på att värva lönnfeta amerikaner från den danska hockeyligan.

Kommentera

